דלג לתוכן המרכזי
תפריט
צרו קשר
גישה מהירה
En
English

סוכות בכפר הקליטה איבים

סוכות בכפר הקליטה איבים

גרעין שדרות בהפנינג סוכות בכפר הקליטה באיבים

בחול המועד סוכות בנות גרעין שדרות בשיתוף בנות השירות של מרכז הקליטה באיבים, יזמו והרימו יריד לכל המשפחה באווירת החג. מרכז הקליטה באיבים הוא כפר עולים ליהודים ממוצא אתיופי. היה מרגש לראות את המפגש של העולים עם הישראלים הצברים ואת אווירת הביחד שנוצרה.

כפר הקליטה באיבים נמצא בסמוך לשדרות ומופעל על ידי הסוכנות היהודית. כיום גרים בכפר 54 משפחות ממוצא אתיופי וכן גרעין ישראלי של משפחות. בכפר מכינים אותם לחיים בארץ, מלמדים את חלקם עברית ומלווים את המשפחות והילדים בכל מה שצריך. בנות השירות מגרעין שדרות, הפועלות לא רחוק מאיבים, גילו עניין וביקשו להכיר את המקום ולהשתלב. הבנות הגיעו לערב גרעין ונשארו עם טעם של עוד. כשהכפר הציע לבנות להיות שותפות ביריד סוכות, הבנות האלופות נרתמו לתהליך. מהרגע הראשון היה ברור כי הצלחת האירוע תיבחן גם במידת השותפות של הילדים ובני הנוער, בתכנון ההפעלה והביצוע. על מנת ליצור חוויה של הצלחה יצא פרסום גם לקהילת שדרות והשכנים הנוספים על מנת לאפשר חוויה של יריד ססגוני. הדר, בת שירות בגרעין שדרות מספרת, "היה לנו חשוב להזמין את תושבי שדרות והסביבה להפנינג. רצינו שתושבי הכפר יפגשו את הצברים, שיהיה מגע בין האוכלוסיות".

בנות גרעין שדרות בהכנות ליריד עם ילדי כפר הקליטה

לבנות הגרעין היה חשוב לשתף את תושבי הכפר כבר מרגע ההכנות. "נסענו לאיבים והכנו יחד עם הילדים את התחנות, השלטים והקישוטים", מספרת הדר, "היה לנו חשוב לשתף את הילדים בהכנות, להכניס אוירה מיוחדת". הבנות התחלקו, כל אחת הייתה אחראית להכין תחנה ולכל בת הצטרפו מספר לילדים, שכתבו, הדביקו, קישטו וגזרו. היו תחנות יצירה, קליעה למטרה, באולינג, איפור ותסרוקות, והכל קשור לחג הסוכות. שירה אלשייך, רכזת בנות השירות של גרעין שדרות משתפת, "זה היה משמעותי לבנות כי זה היה חלק מתהליך. לא באנו כשהכל מוכן. הבנות היו קודם באיבים, הכירו את האנשים וחוו את המקום ומתוך זה הן הגיעו למסקנה שהן רוצות להגיע לשם בחול המועד ולעשות פעילות גדולה. הבנות נרתמו ברמה מטורפת". בנוסף לתחנות היה ספורט אתגרי, והגיע די ג'יי לעשות שמח. מיכל, בת שירות נוספת בגרעין מספרת," אחת התחנות שהפעלנו היה הכנת פיתות בטאבון. אחת הבנות מאיבים, בת בכיתה ז' מסניף בנ"ע המקומי, התלהבה מאוד ופשוט השתלבה בצוות של התחנה. היא עזרה לנו, ואנחנו פירגנו לה. היא ממש התרגשה, ואנחנו ראינו כמה היא נהנתה. אותי זה ממש ריגש, שהיא הצליחה להרגיש שהיא חלק מאיתנו ושותפה לעשייה שלנו למען הכפר שלה. היא לא באה רק לקבל אלא גם לתת, וגם אנחנו, באנו לתת והרגשתי שקיבלתי המון".

ביום חמישי של חול המועד התקיים ההפנינג. למרות שלבנות השירות היה יום חופש, כולן הגיעו, כל אחת מביתה ונרתמו למשימה. הדר מספרת על ההכנות ביום עצמו, "הגענו לשם והיינו המון צוות. כל הגרעין שלנו, ועוד בנות שירות של בני עקיבא בכפר". גם אז, הכפר כולו היה שותף, הילדים באו והרימו יחד עם הבנות את התחנות. את ההפנינג הבנות פרסמו בקבוצות הווצאפ, והגיעו כ200 אנשים, משדרות והיישובים הסמוכים. שירה, בת שירות מגרעין שדרות משתפת בחוויה, " התרגשתי לראות את השמחה וההתרגשות של האנשים המבוגרים יותר בכפר קליטה, ראו את ההתרגשות בעיניים שלהם ואיך שהם שמחו שראו שאנשים באו מבחוץ במיוחד כדי להינות מהכפר". כאשר התחילה מוזיקה באמהרית, נכנסנו המבוגרים לאווירה המיוחדת והחלו לרקוד את הריקוד המסורתי. "כשהתחילו השירים באמהרית, המבוגרים התרגשו והתלהבו, ואפילו קמו לרקוד", מספרת הדר," אליהם הצטרפו הח'ברה שהגיעו להפנינג משדרות, והמבוגרים האתיופים התלהבו שאנשים אחרים מכירים ומתעניינים בתרבות שלהם, כי בד"כ זה הפוך, שהאתיופים תמיד מנסים להתערות עם הישראלים, זה היה מרגש".

התגובות החמות לא איחרו להגיע. הבנות, תשובי הכפר והאורחים נהנו מאוד ופרגנו לבנות על העשייה המיוחדת שלהם ועל הפרויקט שהרימו. הילדים התקשו להיפרד מהבנות לאחר השותפות בהכנת ההפנינג. הדר משתפת, "אחת הבנות הצטרפה אליי לתחנה, יצא לנו לדבר בין לבין על איך הולך לה בכפר, היא סיפרה על עצמה, ממש התחברנו ובסוף היה לה מאוד קשה להיפרד". היה יריד ממלא ומעצים עבור הבנות ותושבי הכפר נהנו וחוו את חג הסוכות באופן אחר- היה מרגש!