דלג לתוכן המרכזי
תפריט
צרו קשר
גישה מהירה
En
English

איך לעבור ראיון בשלום?

איך לעבור ראיון בשלום?

ראיון עבודה הוא הרבה פעמים הזדמנות חד פעמית להתקבל למקום עבודה, או לפחות להתחיל תהליך כניסה לתפקיד נחשק, וזה הזמן להפגין את הכישורים וההתאמה שלך תפקיד. רגע לפני ריאיון העבודהבתהליך חיפוש עבודה, הרבה פעמים קורה שאנחנו שולחים קורות חיים למספר רב של משרות. וזה בסדר גמור, אבל חשוב לתעד לאן אנחנו שולחים את קורות החיים. […]

ריאיון עבודה בעולם העבודה המשתנה-
כל מה שצריך לדעת, ועוד כמה דברים
מאת- היאלי נבו קודסי

ראיון עבודה הוא הרבה פעמים הזדמנות חד פעמית להתקבל למקום עבודה, או לפחות להתחיל תהליך כניסה לתפקיד נחשק, וזה הזמן להפגין את הכישורים וההתאמה שלך תפקיד.

רגע לפני ריאיון העבודה
בתהליך חיפוש עבודה, הרבה פעמים קורה שאנחנו שולחים קורות חיים למספר רב של משרות. וזה בסדר גמור, אבל חשוב לתעד לאן אנחנו שולחים את קורות החיים. מומלץ להכין קובץ מסודר, ואף לשמור את מודעת הדרושים לרגע שיחזרו אליכם, סמנו על מודעת הדרושים את הכישורים הנדרשים לתפקיד, וציינו לעצמכם ליד – מה הם הכישורים הבולטים שלכם המתאימים לתפקיד, זה יעזור לכם להתכונן טוב יותר בהמשך לריאיון הטלפוני או לריאיון העבודה הראשון.

המלצה נוספת – רשמו ליד מודעת הדרושים ,מדוע שלחתם את קורות החיים דווקא למודעה הזאת?  ומה סקרן אתכם בתפקיד? זה יאפשר לכם לשלוף את המידע בעת שיחת הטלפון המקדימה לראיון. ברוב המקרים שיחת הטלפון הראשונה תהיה ריאיון טלפוני, אליו לא נדע להתכונן, ולכן הכנה מראש כבר במעמד שליחת קורות החיים, תוכל לסייע בשלב הראשוני.

שיחת הטלפון הראשונה, ומה קורה אם מתקשרים אליי בזמן לא נח?
שיחה מקדימה או ראיון טלפוני מקדים, מטרתו לבצע בדיקה ראשונית שאכן התפקיד מעניין, שהניסיון הנדרש קיים, ושיש בסיס מספיק טוב לקיום ריאיון לתפקיד. שיחה זו יכולה להיעשות על ידי גורמים שונים בארגון אליו הגשת מועמדות: מזכירות, רכזי משאבי אנוש, מנהל.ת התפקיד או מי מטעמם. לעיתים יתאמו מראש ראיון טלפוני, אך גם השיחה שמבקשת לתאם את הריאיון הפרונטלי תחשב כראיון טלפוני ויש להתייחס אליה ככזאת.  

השיחה המיוחלת הגיעה, אבל אויש, בדיוק עשיתי קניות בסופר, או אספתי את הילדים מהמסגרות, או אולי אני במקום העבודה הנוכחי ולא יכול.ה לדבר. זה בסדר גמור ואין סיבה להילחץ, אם הנכם במקום שלא נח לדבר, ויש סביבכם רעש, או אנשים שלא תרצו שישמעו את תוכן השיחה, תבקשו  לקבוע זמן שיש סביבך שקט, הסבירו  את המצב, בתמציתיות וקבעו זמן קרוב וחדש. זה טבעי ומקובל והכי חשוב, זה "קונה" לך זמן להתכונן לקראת השיחה, להיזכר במשרה, וליצר סביבה נינוחה. חשוב לבדוק עם מי מדברים ומה התפקיד, ולהתייחס בצורה מכובדת לכל אדם, גם אם הם אינם מקבלי החלטות.

בשיחה מקדימה- יוכלו לשאול שאלות כמו:
מדוע שלחת לנו קורות חיים, לתפקיד הזה? מה חשוב לך בסביבת העבודה? מה מצא חן בעיניך בתפקיד? לעיתים יבדקו צפיות שכר כבר בשיחה הראשונה – חשוב להכין מראש תשובה אך חשוב לאפשר משא ומתן במסגרת טווח הציפיות שלך והשכר המקובל בשוק.

אם יש תנאים שהם "דיל ברייקר" מבחינתכם – כמו ימי עבודה מהבית, תנאים מיוחדים שנדרשים בשל מצב משפחתי או בריאותי, תנאי שכר, מוזמנים לבדוק זאת כבר בשיחה הטלפונית, אך בגבול הטעם הטוב, יתכן וחלק מהמידע לא נמצא אצל האדם שמדבר אתכם ולכן לא ניתן יהיה לקבל את התשובות לשאלות האלה בשלב זה.

פרטים שחשוב לקבל לפני ריאיון העבודה
ככל שתדעו יותר לקראת מה אתם הולכים, יהיה לכם סיכוי טוב יותר להצליח בריאיון. חשוב לברר בעת קביעת הריאיון – שעה ומיקום מדויקים, סידורי חניה או הגעה,  עם מי יתבצע הראיון?  וטלפון לאיש קשר למקרה שמשהו השתבש ויש לתאם מחדש.
בשלב זה  חשוב לא "לשחק אותה קשים להשגה", ולהתגמש ככל הניתן בקביעת מועד לראיון.

איך להתכונן לריאיון עבודה?
קחו רגע להתכונן כי הכנה טובה היא המפתח להצלחה בריאיון עבודה.
וודאו שאתם מבינים את הדרישות לתפקיד, קראו את מודעת הדרושים, סמנו מה הכישורים והניסיון הרלוונטי שיש לכם, ורשמו דוגמאות, חשוב לסמן גם את מה שחסר או אין לכם, בהמשך נתייחס איך להתמודד ולתת תשובות טובות ל"חורים" בניסיון ובקורות החיים.

חקרו את החברה או  הארגון אליו אתם מתראיינים. למדו על החברה, על המוצרים או השירותים, ואם אפשר גם על התרבות הארגונית שלה – בדקו באינטרנט, את אתר החברה, מה קיים על הארגון ברשתות החברתיות, נסו לאתר את הערכים של הארגון ובדקו אם הערכים האלו נפגשים עם הערכים שלכם.

תרגול תשובות לשאלות נפוצות יעזור לך להיראות מוכן ומקצועי, כיום ניתן לתרגל על ידי אתרים של בינה מלאכותית, יחד עם זאת, עדיף לקחת את זה בערבון מוגבל ולתרגל מול בני אנוש.

התארגנות לוגיסטית לריאיון
חשוב לבדוק מראש את זמן ההגעה למקום, כולל הליכה מהחניה או מהתחנה של התחבורה הציבורית ולתכנן את שעת היציאה, עם מקדם ביטחון. איחור לריאיון עבודה הוא התחלה לא טובה ויכול לפגוע קשות בסיכוי שלך להצליח.

אם הריאיון מקוון – בדקו מתי שולחים את הקישור, בדקו לאיזו תוכנה? זום, טימס, גוגל מיטינג, ובדקו לפני שיש לכם את האפשרות להתחבר, שהמצלמה במחשב שלכם והרמקולים תקינים– כל זה לפני הריאיון עצמו. לבוש – תהיו עצמכם, אך כבדו את המעמד, השתדלות יתר, תייצר לכם תחושה לא נוחה, מצד שני, גם את אתם בבית, הימנעו מלהגיע לריאיון עם נעלי בית ולהרגיש נח מדיי, גם לראיון במחשב הגיעו כאילו זה ראיון פנים אל פנים.   

הגיע הרגע- ריאיון העבודה עצמו
הכי חשוב – תהיו עצמכם, אין טעם להמציא סיפורים, או להגזים, לרוב  השיחה תיפתח בשאלה – ספר/י לי על עצמך?

זה נראה קל אבל אפשר ליפול כבר בשאלה הזו, ולכן הכינו מראש את התשובה, שתהיה עניינית, ומכוונת לתפקיד עצמו, זה לא הזמן לספר סיפורים אישיים, בחרו את הנקודה בזמן שנכון להתחיל ממנה, ולהתמקד במסלול הקריירה שלכם, אם תרצו לשלב פרטים אישיים, ראו אם זה רלוונטי לשלב זה בריאיון ולסיפור עצמו, זו הזדמנות לשלב מסרים שתרצו להדגיש על עצמכם, כישורים, יכולות וחוזקות.

מומלץ שהתשובה לא תהיה קצרה או ארוכה מדי, עד 90 שניות – תתאמנו עליה בבית.

מה חשוב להגיד ומה לא?
הדגישו את הכישורים והניסיון הרלוונטיים לתפקיד, השתמשו בדוגמאות קצרות להבהיר ולהדגיש. עולם העבודה החדש שם דגש על קשרים בין אישיים, גמישות, ויכולת לניהול עצמי, נסו לענות על השאלות בדגש על יכולות אלו, אם הארגון יותר מסורתי התאימו את התשובות.  

מראיינים לעיתים קרובות שואלים שאלות טריקיות כדי לבחון את החשיבה שלך ויכולתך להתמודד עם מצבים מורכבים. שאלות מכשילות יכולות להיות מאתגרות, אך חשוב לענות עליהן בצורה שקולה ובטוחה.

 דוגמא לשאלות אלו:

  • התמודדות עם לחץ ומורכבות- ספר/י לי על מצב שבו נאלצת להתמודד עם סיטואציה מורכבת?
  • דילמות אתיות – האם ואיך תדווח על קולגה שפעל לא כשורה?
  • חשיבה ותכנון- איך תבנה תכנית עבודה לפרויקט? איך תייצר שינוי בסביבה שלך?
  • תחומי עניין- אם אכנס לרשתות החברתיות שלך, מה יבלוט לי הכי הרבה

חשבו על עוד שאלות שיכולות להיות רלוונטיות לתפקידים שאליהם הינכם מתראיינים.

איך עונים על שאלות מאתגרות?

  • הקשיבו היטב לשאלה. הקפידו להבין את השאלה לפני שמתחילים לענות – לא הבנת? זקוקים לעוד רגע מחשבה – תבקשו שיחזרו על השאלה.
  • ענו ענייני אך פשוט – תשובה של עד דקה בה תביעו עמדה, ודוגמא, אם יש.
  • לא לנסות למצוא חן, אם אין תשובה הנובעת מידע, לעשות תיאום צפיות שהתשובה היא כרגע אינטואיטיבית, אך כמובן שתשמחו ללמוד את הארגון ותהליכי העבודה בו.

שני מצבים ברצף התעסוקתי שיכולים לעורר עניין בעת ראיון:

  1. מצב שבו יש מעבר מהיר בין תפקידים ומקומות עבודה – החשד של המראיין שמדובר בקושי בהתמדה, לכן יש לענות כך שיפוגג את החשש הזה.

 לדוגמא: "כל תפקיד סיימתי מסיבות אחרות, חלק בשל הרצון להתקדם, וחלק בשל תהליכים ארגוניים, כיום אני מחפש מקום להשקיע ולהשתקע"

  • מצב של זמן ארוך שלא עבדתם, המראיין עלול לחשוב כי יש קושי בהחזקה בתפקיד.  
  • נסו לא לשקר
  • הפכו את הלימוד ללימונדה – אם מדובר בחופשות לידה, ציינו כי השקעתם בבית, אם מדובר במחלה, או קושי פיזי / רגשי, אין מקום לחלוק את הסיבות האישיות, אך ניתן לציין כי הייתם בתהליך החלמה, אם מדובר בקושי במציאת מקום עבודה, ציינו כי התראיינתם לתפקידים שונים, אך חשוב לכם היה למצוא את התפקיד שיאפשר לכם ללמוד ולהתפתח ולעיתים זה לוקח זמן.

היו המראיינים של המראיין – אומנם אנו מורגלים כי בריאיון אנו אלה הנשאלים על ידי המראיין אך לא פחות חשוב לשאול בעצמכם. שאלות טובות יראו שאתם מעורבים בריאיון ושאתם מעוניינים בתפקיד   דוגמאות לשאלות: 

  • מה הציפיות שלכם ממני בתפקיד זה?
  • מהם היעדים האסטרטגיים/ המיקוד של החברה לשנה הקרובה?
  • איך נראה יום  עבודה שגרתי בתפקיד זה?
  • מהם האתגרים בתפקיד?
  • האם ואיזה תמיכה הארגון מספק על מנת להצליח בתפקיד?

אנשים עם מוגבלויות
לאנשים המתמודדים עם מוגבלות לעיתים קיים אתגר נוסף בתהליכי חיפוש, מציאה והשתלבות בעבודה בשוק הפתוח. האתגר לעיתים הינו אתגר הקשור בפערים שנצברו לאורך הדרך בעקבות ההתמודדות עם המוגבלות.

בתחום בריאות הנפש, על מנת להתמודד בהצלחה עם אתגרים אלו, קיים מענה במסגרת סל שיקום הניתן מטעם משרד הבריאות. כחלק מהשירות הנקרא "תעסוקה נתמכת"- מתמודדי נפש מקבלים כלים ותמיכה במטרה לסייע בהשתלבותם בשוק העבודה. עמותת שיקום אחר, המתמחה בקידום אנשים עם חסמים ופערי קריירה בעולם העבודה, באמצעות הכנה, הקניית ידע, שותפות וחדשנות בלמידה, מציעה מספר תכניות ייחודיות כמו וורקאיט המיועדת לצעירים או ג'ובי המיועדת לכל הגילאים.

לסיכום, חיפוש עבודה הוא מסע, וראיונות עבודה הם אבני דרך במסע. כל ריאיון שלא עברנו מקדם אותנו לזה שכן נעבור, וכל ריאיון הוא מצע ללמידה ולשיפור.

בהצלחה!