דלג לתוכן המרכזי
תפריט
צרו קשר
גישה מהירה
En
English

נפל עליהם תיק במתנה

נפל עליהם תיק במתנה

פרויקט "אמאבא ממלאים ילקוט"- שהקימה ליאת גולדשטיין, בו מגייסים ציוד לימודי, יד שנייה לילדים מעוטי יכולת.

יוני מתרגש מאוד, שנה הבאה הוא עולה לכיתה א', הוא הולך עם אמא ואבא לבחור ילקוט חדש. העיניים נוצצות מהמגוון הרחב והוא מקבל לידיו את התיק הנחשק של ספיידרמן. רועי גם הוא מתרגש מאוד, גם הוא עולה לכיתה א'. העיניים שלו בורקות מקנאה ליד חלון הראווה של חנות הילקוטים. הוא מאוד היה רוצה את התיק של סופרמן אבל אבא ואמא לא יכולים להרשות לעצמם לקנות לו כזה… לכל ילד מגיעה הזכות לילקוט ולציוד לימודי ראוי, אך יש כאלה שאין להם היכולת. במקום לשאת על גבם ילקוט, הם נאלצים לשאת על גבם את הקושי הכלכלי. ליאת גולדשטיין היא דמות המלאך הטוב שדואגת לשנות את המציאות.

כשליאת הגישה את ארוחת הערב השגרתית, התברר לה שהמנה למורת רוחם של ילדיה. "יש ילדים שאין להם אוכל בבית" פלטה ליאת מהרהורי ליבה, תוך כדי שהיא משדלת אותם לאכול. הידיעה המרעישה גרמה לילדים להציף את אימם בשאלות קשות שאין להן תשובות המניחות את הדעת. "מה? אמא? יש ילדים שאין להם גם תיק לבית הספר?".

כל אותו הלילה טרדו שאלות הילדים את מנוחתה של ליאת. בבוקר, התקשרה ליאת לחברתה, עובדת במשרד הרווחה, במטרה לחקור את הנושא, היא הפנתה את אותה השאלה בדיוק: "מה, יש ילדים שאין להם תיק לבית הספר?'. מכאן התחיל להתבשל בראשה הרעיון. כשהיא הבינה שהתיאוריות הן למעשה מציאות, היא החליטה לעשות מעשה.

"מה שלא ראוי לשימוש לילדים שלי, לא אתן גם לילדים אחרים"

התוצאה: אמאבא ממלאים ילקוט. פרויקט שהקימה ליאת גולדשטיין בו מגייסים ציוד לימודי, יד שנייה, לילדים מיעוטי יכולת. וזו כבר השנה החמישית.

בימיו הראשונים של הפרויקט, נסעה ליאת בעצמה לכל אחד מהאנשים שרצו לתרום ילקוטים וציוד. עם השנים המבצע התפתח לפריסה ארצית ובמקביל גם שיטת האיסוף התייעלה. כיום, על מלאכת האיסוף אמונים מתנדבים מכל רחבי הארץ, שפותחים בביתם נקודות איסוף.

כל ילקוט שנתרם עובר תחת ידיה של ליאת. היא בודקת שהרוכסנים תקינים, ושהתיק נראה טוב. במידה שהוא לא עומד בדרישות הניקיון, היא אף דואגת לכבס אותו. היא מקפידה שכל פריט יראה כחדש, ולכן מחקים או צבעים משומשים לא מועברים הלאה לילדים, בעוד עפרונות לאחר חידוד – כן.

נתינה לשמה

תהליך מסירת הילקוט ובתוכו הציוד לילדים הוא דיסקרטי. ליאת לא מכירה את הילדים המקבלים, והם לא אותה. "אני מעדיפה שמישהי כמו מנהלת המועדונית תיתן להם את הילקוט. הם מכירים אותה וחשים איתה בנוח, ולכן לא ירגישו נזקקים".

לליאת יש לא פחות מ- 10,000 מכותבים ברשימת התפוצה השבועית לאימייל של הפורטלאמאבא שאותו הקימה. "החלטתי שאני, שנמצאת בקשר עם הורים מכל רחבי הארץ על בסיס יומיומי, חייבת להשתמש בבמה שיש לי עבור מעשי חסד לזולת, עבור משהו גדול.

התקשרתי למנהלות מועדוניות, לגורמים ברווחה, לכל מי שאני מכירה כדי שיוכל לתת לי סדר גודל למספר הילדים שחסרים להם ילקוטים. אחר כך  ניסיתי לסחוף אחרי כל מי שאני מכירה שיתרום ילקוטים וציוד לימודי שהוא לא צריך, לטובת הילדים שאין להם".

גיוס הילדים למשימה

"חשוב לי לתת אמירה חינוכית לילדים שלי. שיבינו שצריך לדאוג לאלו שאין להם, ולהשקיע זמן למען זה. הם נרתמים בכל התקופה של הפרויקט: מביאים את התיקים מהמכוניות, מכבסים איתי בחצר את הילקוטים, וממיינים לפי הצורך.

כל שנה לאחר פסח, הזמן שבו אני מתחילה בהכנות לפרויקט, בעלי ואני מסתכלים זה על זה, מודעים לוויתורים שנצטרך לעשות למען זה, וצוחקים ביחד שלא נוכל להפסיק עם הפרויקט – 'לפחות לא השנה'".

פינה חמה להורים

ה"במה" בה משתמשת ליאת כבר היתה קיימת בעבר היא פתחה את אתר אמאבא כדי לעזור לכל ההורים במעבר בין הזוגיות לבין ההורות. היא משתפת מאמרי דעה אישיים, ומביאה כותבים מגוונים שיכתבו על הצעות ליישום פתרונות לקונפליקטים והמלצות למיניהן.

"חיפשתי בעצמי תשובות לשאלות במהלך ההורות ובכל האתרים תמיד ניסו למכור לי משהו, אז החלטתי להקים פורטל הורים שאינו מסחרי, ולכן בחרתי במוטו 'פינה חמה להורים'".

ליאת, האמא של אמאבא, לא אומרת לא גם לאיסוף ונתינה באמצע השנה, למרות שפעילות הפרויקט היא בקיץ, לקראת שנת הלימודים. בכל עת שמביאים לביתה פריטים, היא מטפלת בהם בשמחה, בחום, ובאהבה. כשנודע לה על משפחה עם ארבעה ילדים שאיבדה את ביתה וכל רכושה בשריפה, ליאת מיהרה לסייע, ודאגה להם לילקוטים, ואפילו לבגדים שבדיוק הובאו אליה.

איך אפשר לתרום?

איך תוכלו לעזור לילדים שאין להם ציוד מתאים לפקוד עמו את ספסל הלימודים? אם יש לכם ילקוט משומש שאתם לא צריכים כבסו אותו והעבירו אותו למתנדבי אמאבא ממלאים ילקוט. הם כבר ידאגו להביא אותו לאלו שאין להם!

כאשר אתם הולכים בכל מקרה לקנות ציוד לילד לביה"ס, הוסיפו לעגלה עוד חבילת מחקים, עפרונות וכל ציוד לימודי שהוא, וכך נמלא ביחד מאות ילקוטים לילדים שאין להם.

רשימת נקודות האיסוף באתר אמאבא

ועוד הצעה מעניינת: הילד מאס בילקוט של השנה שעברה? לא צריך לקנות חדש! המחירים של הציוד לביה"ס מסתכמים כל שנה במאות שקלים לילד. ליאת מציעה להורים לבוא להחליף תיק בעד תיק ולהנות מהגיוון בלי ההוצאה הכספית. לאתר הפרויקט:

לפרטים נוספים אתר אמאבא או בדף הפייסבוק של פורטל אמאבא