דלג לתוכן המרכזי
תפריט
צרו קשר
גישה מהירה
En
English

ביקור חולים והרבה מעבר

ביקור חולים והרבה מעבר

בנות השירות בבית החולים "ביקור חולים" בירושלים מספרות על שירות משמעותי, על הצלת חיים אמיתית ועל סיפוק גדול.

"תודה רבה, בזכותך הצלחתי לנוח ולהתאושש אחרי לידה קשה", זה משפט אופייני שבנות השירות שלנו שומעות בבית החולים ביקור חולים בירושלים. בביקור חולים משרתות 3 בנות שירות של בת עמי במחלקות השונות. אחת במחלקת יולדות, אחת בתינוקייה ואחת בחדרי לידה. לבנות יש תפקיד משמעותי במחלקות, והן כבר חלק בלתי נפרד מהצוות. הן נחשפות לתחום חדש ומעניין, לומדות הרבה מהצוות הרפואי,  מהמחלקה ומהתפקיד שלהן ביום יום.

נעמה, בת שירות בחדרי לידה בביקור חולים מספרת על סדר היום שלה במחלקה, "אנחנו מתחילות את היום ב7:00 בבוקר, והמשמרת היא עד 15:00", היא מספרת, "היום שלי מתחיל בהזמנת ציוד סטרילי למחלקה, חלוקת ערכות לידה, וסידור ציוד בחדרים, ואח"כ אני מתעסקת בלקיחת מדדים לנשים, ועזרה בכל מה שצריך". נעמה עוזרת בחלוקת ארוחת בוקר ליולדות, לפעמים נכנסת ללידות עצמן ותומכת ביולדות במהלך הלידה. "יצא לי לראות לידות, זה חוויה מדהימה", היא  מספרת בהתפעלות על החשיפה שלה לעולם הזה. בנות השירות בביקור חולים הן חלק מהצוות של המחלקה. האחות האחראית נותנת להן משימות, ויד ביד מסבירה להן על העבודה. "הצוות מאוד חם ותומך בכל מה שצריך. הן דואגות לי לאוכל שאני אוהבת, מפנקות אותי, ולא שוכחות לפרגן, אני שמחה לקום לעבודה". הרכזת של בנות השירות מספרת, "הצוות מאוד תומך יש להן ליווי בכל מה שצריך".

בכל המחלקות השעות הן דומות, אבל אופי העבודה מעט משתנה. עמית, בת שירות בתינוקיה, מספרת שהעבודה היומיומית שלה היא עזרה לאחיות במחלקה ועזרה בטיפול בתינוקות. עמית מספרת שגם בתינוקיה היא חלק מהצוות, שנעים לעבוד עם האחיות ושהן אוהבות ומפרגנות. " בתינוקיה מדהים. כולם מקסימים, כיף לעבוד איתם, זה ממש כמו משפחה". העבודה בתינוקיה דורשת אחריות גדולה, בת השירות נכנסת לתחום חדש, עבודה עם התינוקות דורשת מיומנות, "בהתחלה די נזרקנו למים, לא הייתה הכשרה ממש.  אבל הצוות מסביר בסבלנות על העבודה", עמית מספרת, " במהלך היום היולדות עייפות וצריכות מישהי שתהיה לידן, הרבה פעמים צריך ללמד את היולדות עצמן כיצד לטפל בתינוק. בהתחלה זה מפחיד, אבל עם הזמן צוברים בטחון ומתרגלים". עמית מדגישה "את באמת מרגישה נצרכת, והאחיות מזכירות לנו את זה כל יום, זה מספק מאוד".

תפקידן של בנות השירות במחלקות הוא משמעותי וחשוב. גם משימות קטנות שאצלן זה כבר בשיגרה יכולות להשפיע, ואפילו להציל חיים. נעמה מספרת על מקרה שקרה לה במחלקה. "הגעתי לעבודה, והייתה שם יולדת שאושפזה לקראת לידה. חיברתי אותה למוניטור בקבלה, ולאחר כמה דקות שמעתי משהו לא תקין, היו צפצופים שהצביעו על מצוקה של העובר. קראתי מיד לאחות האחראית היא מיד הזעיקה רופאים והיולדת נכנסה תוך דקות לחדר ניתוח", נעמה מספרת במבוכה, "מבחינתי זה משהו שגרתי",  אבל מסתבר שתגובה כזאת מצילה חיים. נעמה מוסיפה " בתחילת השנה, עצרה אותי אישה במסדרון וזכרה שעזרתי לה לאחר הילדה ליטול ידיים. בעיני זה דבר קטן אבל בשבילה זה היה משהו גדול", היא ממשיכה, "מבינים את זה בדרך כלל לאחר מעשה".

עמית מספרת על מקרים לא פשוטים בהם היא נתקלת בעבודתה בתינוקיה בבית החולים. לפעמים נולד תינוק שאמא שלו לא יכולה לטפל בו מכל מיני סיבות. הן משאירות את התינוק בבית החולים, והבנות שירות מאמצות זמנית את התינוק עד שהרווחה מתערבת. "עשינו חלוקה ביננו, כל שלוש שעות היינו מאכילות ומחליפות, חיבקנו אותו ודאגנו לו", עמית מספרת , "העובדת הסוציאלית אמרה שבזכות זה הוא יתחיל את הדרך שלו בצורה נכונה, אין ספק שאמירה כזאת מעודדת ויוצרת תחושת סיפוק". הבנות נתקלות במקרים וסיטואציות לא פשוטות, רכזת בנות השירות מספרת ," לבנות יש ליווי ותמיכה, גם שלי וגם של צוות המחלקות". הבנות מספרות גם על קשיים של לחץ בעבודה בעקבות עומס בבית החולים, הרבה שעות על הרגליים, ולפעמים בקשות שמגיעות אליהן שלא במסגרת תפקידן, והן צריכות לשים גבולות. נעמה מספרת, "כשיש עומס יש קשיים, האווירה נעשית יותר לחוצה, אבל בסופו של דבר ההנאה גוברת על הקושי".

אין ספק שהעבודה במחלקות השונות פותחת לבנות תחום חדש ומעניין. רכזת בנות השירות מספרת, "הבנות מתלוות לצוות הרפואי, לוקחות אחריות, מה שהן לא מבינות הן שואלות ולומדות", היא מדגישה, "חשוב שהבנות יגלו עניין בעבודה בבתי החולים. שמי שמגיעה לפה באמת אוהבת את התחום". הבנות מספרות שאכן הן לומדות המון, במהלך השנה ואפילו חושבות להמשיך אח"כ ללימודי אחיות. עמית משתפת, "לא חשבתי שאתלהב, אבל עם הזמן גיליתי שלימודי אחיות כן מעניינים אותי". נעמה מספרת, "בזכות זה אני יודעת שאני רוצה ללמוד אחיות, מיד התחברתי לזה. בהתחלה פחדתי שאגעל אבל בכלל לא. אני רוצה לעשות משהו שאני אתרום בו כל החיים שלי, וזה מקצוע שתורם המון לאנשים". עמית מסכמת, "מה שהכי חשוב בעבודה בביקור חולים, ובכלל, זה לבוא כמו שאת, לא לנסות להרשים. ברגע שאת עושה את זה את מיד מרגישה חלק. וכמובן, לעזור ולהיות שם בשבילם באמת לראות איפה צריך אותך".

שקופית1