דלג לתוכן המרכזי
תפריט
צרו קשר
גישה מהירה
En
English

צומחים בגני אלו"טף

צומחים בגני אלו"טף

הצצה לשירות הלאומי בגני אלו"טף

"הגיע אלינו ילד לגן, לא מדבר ולא צוחק. עכשיו, כבר שנה שהוא בגן, וכל היום שומעים אותו מפטפט". סיפורים מרגשים שכאלה אפשר לשמוע על כל ילד וילד בגני אלוטף. בכתבה תוכלו להציץ אל עולמן של בנות השירות הלאומי שמשקיעות ממרצן כגנן המשקה בהתמדה את גינתו, ובכך לוקחות חלק בפריחתם של הילדים האוטיסטים בגני אלוטף: גן אורן וגן ברוש בכפר סבא.

שירות לחיים
עדי בירנבאום בחרה לשרת בשנה השנייה של השירות הלאומי שלה בגן אלו"טף בכפר סבא, דבר שעבורה היה כלל לא מובן מאליו, "אם תשאלו את מי שמכיר אותי, לפני שנה הוא היה אומר: 'מה? עדי עם ילדים? עדי תחליף חיתולים?! בטוח שטעיתם בילדה!' "
אז הבחירה לשרת באלו"טף אולי לא היתה הבחירה הראשונית, אבל מהחוויה של השיפור הראשון שחל אצל הילדים היא כל כך משוכנעת שמה שהיא עושה חשוב מאוד, עד שהיא החליטה ללמוד עבודה סוציאלית בעתיד. "התפקיד שלי הוא כמו המטפלות החינוכיות, ומוטלת עליי אחריות גדולה, אני חלק משמעותי מהצוות וממלאת תפקיד חשוב בהתפתחותו של הילד".
העבודה היומיומית של הצוות בגן מאומצת ודורשת התמודדות עם אתגרים מרובים "אני נמצאת בחצי שעה פרטנית ביחד עם ילד בחדר ופתאום הוא מתחיל לצרוח, מה עושים? ההתמודדויות בשטח, ההתנסות עם מצבים מורכבים והליווי של הסגל המקצועי מפתחים בי יכולות שלא ידעתי שיש לי".

קרני השמש מפציעים לכולם
אלו"טף הינו מעון יום שיקומי המיועד לפעוטות שאובחנו כאוטיסטים, ומופעל על ידיאלו"ט, עמותה המעניקה שירותים רבים לאוכלוסיית האנשים האוטיסטים ומשפחותיהם מכל הגילאים, והיא הוקמה ומנוהלת על-ידי הורים לילדים אוטיסטים.

ילדים שאובחנו כאוטיסטים הם בעלי קשיים בתפקוד החברתי ובתקשורת עם הסביבה בה הם חיים. המטרה המרכזית באלוטף היא להפגיש את הילד עם חוויות תקשורתיות חיוביות ומשמעותיות כדי לעודד ולחזק את חיבורו לאינטראקציות חברתיות.

שורש העניין
לכל ילד בגן נבנית תוכנית עבודה אישית ע"י הצוות המקצועי שמקדמת אותו מנקודת הזינוק בו הוא נמצא. בנות השירות נוטלות חלק ביישום התוכנית האישית במהלך היום, כשהילדים בקבוצה "אנחנו אחראיות לקדם את הילדים על-ידי משחקים שיפתחו כישורים שונים, לדוגמא במשחקי הג'ימבורי אנחנו עובדות איתם על כישורים חברתיים של תקשורת, כמו המתנה בתור".
כשהילדים במפגשים הפרטניים, בנות השירות הלאומי מפתחות את היכולות הקוגניטיביות שלהם, למשל, "כשאני מלמדת ילד על איברי הפנים אני מדביקה מדבקה צבעונית על האף, הכל בכיף, בשמחה כדי שהילד יפנים את הדברים ויתפתח". כאשר הקניית הידע נעשית באופן חוויתי הילדים משתפים פעולה ומפנימים את המסרים.

נקודת החוזק
ספיר ברגר, לעומת זאת, תמיד ידעה שיש לה כימיה עם ילדים: "הנקודה הכי חזקה שלי זה הילדים. כבר מגיל קטן אני עושה בייביסיטרים". כשחיפשה שירות לאומי רצתה להיחשף לתחום חדש – ילדים אוטיסטים. ספיר החליטה לשרת בגן אלוטף גם מתוך תחושת שליחות, בעקבות הכרות מקרוב עם בן דודה החי בחו"ל שאובחן כאוטיסט רק בגיל מאוחר.
עם הכניסה לשירות בגן, לא עבר זמן רב עד שספיר התחברה לילדים החמודים. לכל ילד ההבעות שלו, האנקדוטות שמזכירות אותו, והסיפורים המרגשים על התקדמותו. "הכרתי את ד' בשנה הראשונה של השירות שלי בגן. ד' הוא ילד עם הפרעות אכילה קשות, ותמיד היה לי איתו קשר מיוחד.
בשנה השנייה של השירות הלאומי שלי, כשד' כבר לא היה בגן, באתי מספר פעמים לבקר אותו בביתו. באחת הפעמים ישבתי לידו כשהוא אכל ארוחת ערב וראיתי את אמא שלו מתחילה לבכות.
יותר מאוחר שאלתי אותה למה היא בכתה והיא סיפרה לי שתמיד כשהוא אוכל הוא לא מסכים שישבו לידו – לא ההורים, לא הסבא והסבתא, אף אחד. אבל כשאני הגעתי לבקר וישבתי לידו זו הפעם הראשונה שהוא נתן למישהו לשבת על ידו בזמן האוכל מבלי לצרוח ומבלי להפסיק לאכול".
לספיר היו מספר צמתים של החלטות שבהם ערך הנתינה לילדי החינוך המיוחד הכריע את הכף. ראשית, לפני השירות התקבלה למיונים בצבא לחיל המודיעין. "ולבסוף החלטתי ללכת למקום שבו אני אוכל להשקיע את המקסימום שלי, 100% מעצמי לעומת מקומות אחרים".
צומת נוספת של החלטה שעמדה בפניה היתה אחרי שנת השירות הראשונה, עם נישואיה לבחיר ליבה. היא היתה צריכה להחליט אם תמשיך לשנת שירות שניה על אף נישואיה.
"כזוג נשוי אנחנו חיים בעיר אחרת, ולמרות הקושי לעשות שירות לאומי כבחורה נשואה, בחרתי להמשיך לשרת באותו הגן באלוטף עוד שנה. זה מקום שאני כל כך אוהבת ומרגישה בו תחושת שליחות וסיפוק, והעיקר מבחינתי היה לתרום בו עוד".

"המקום פה מואר אבל לא מהפלורסנט"
בגני אלוטף בכפר סבא משקיעים משאבים מקצועיים ייחודיים במסגרת סדר היום השגרתי של הילדים. בגן פועלים חברי צוות מכל גווני הקשת המקצועית הדואגים לטיפוח אישיותם של הילדים מבחינה שכלית, חברתית ורגשית: מנהלת הגן, מטפלים חינוכיים ומטפלים פרה-רפואיים.
על כל מלאכת טיפוח מיומנויות הבסיס של הילדים מנצחת באופן מכיל ומקצועי מנהלת הגן, רווית יעקבי. היא דוגלת במדיניות של שיתוף מלא עם בנות השירות הלאומי, הן שותפות למפגשים המקצועיים שדנים בנושאים טיפוליים ופדגוגיים.
"אנחנו חלק בלתי נפרד מהסגל הטיפולי, אנחנו מעורות בסדר היום של הילדים לכל אורך היום: בריכוז בחצר, בזמן הפרטני, באוכל, בדאגה להיגיינה. אנחנו כחלק שווה מהצוות, באותה מידה ובגובה העיניים, לכולנו מתייחסים מאוד ברצינות." אומרת עדי. "המקום פה מואר, אבל לא בקטע של נורות פלורסנט, אלא האווירה שהאנשים משרים היא זו שמאירה- התאהבתי במקום, אני מרגישה פה כמו במשפחה", ספיר מתרגשת.

סדר יום חזותי לילדי הגן

חממה מסוככת לילדי הגן
כולנו היינו רוצים לחזור לרגע לזמן בו היינו קטנים – לשמוע את הגננת מספרת על עונות השנה והחגים, ללא דאגות. זהו, שלא בדיוק, לפחות לא עבור הילדים האוטיסטים ובני משפחתם. הם צריכים להתמודד עם הקושי האישי ועם דעות קדומות, ולכן חשובה כל כך סביבת גן שמפתחת, מעצימה ונענית לצורכי הפרט באהבה. ספיר ועדי שותפות בתהליך הקידום של הילדים בגן, רואות את תוצאות ההתקדמות של הילדים מול העיניים, וכל מי שנחשף לעבודתן מבין שמתרחש כאן שינוי אמיתי.