דלג לתוכן המרכזי
תפריט
צרו קשר
גישה מהירה
En
English

חינוך

מעונות

מעון יום הוא מסגרת לתינוקות ופעוטות מתחת לגיל 3.
המעון מחולק לקבוצות גיל ולכל מספר ילדים ישנה מטפלת שדואגת להם, מאכילה, מרדימה ויוצקת תוכן מותאם גיל.
בנות השירות במעונות הן חלק בלתי נפרד מצוות המעון.
הן מפעילות את הקבוצות, מכינות תכנים ופעילויות לילדים ולהווי המעון ודואגות לצרכיהם הפיזיים.

גנים

גן ילדים הוא מסגרת חינוכית לילדים בגילאי 3-6, בו הילדים לומדים תכנים שונים בהתאם לגילם הנוגעים לכישורים חברתיים, מעגל השנה, הכרת האותיות, ועוד.
בנות השירות בגנים הן חלק מהצוות החינוכי, הכולל סייעות וגננת שמנהלת את הגן.
בנות השירות מכינות פעילויות ודואגות להווי הגן, יוצרות קשר חם ומיוחד עם הילדים, ועובדות גם באופן פרטני עם ילדים הזקוקים לעזרה חברתית, לימודית ועוד.

בתי ספר יסודיים

בית ספר הוא מסגרת לימודית המחולקת לכיתות לפי שכבות גיל.
בנות השירות בבתי הספר עוסקות במגוון תחומים. הן מתגברות תלמידים הזקוקים לסיוע לימודי באופן פרטני או קבוצתי. בנוסף הן שותפות להובלת התחום החברתי בבת הספר ויוזמות אירועים ופעילויות לאורך השנה.
הגדרת התפקיד נקבעת על פי תוכניות בית ספריות ופתוחה ליוזמות ותוספות של בת השירות. העבודה לאורך השנה מלווה בקשר אישי משמעותי עם התלמידים והצוות בבית הספר.

תיכונים

בית ספר תיכון הוא מסגרת לימודית לגילאים הבוגרים, לכל תיכון סגנון וערכים משלו, כאשר תפקיד בנות השירות מותאם לצרכי המקום.
תפקיד בת השירות מורכב בדרך כלל משני תחומים עיקריים:
1.עבודה פרטנית בתחום הלימודי עם תלמידים מתקשים ותיגבורים לקראת מבחנים ובגרויות.
2.שותפות בהובלת התחום החברתי בבית הספר ולקיחת חלק בפרויקטים משתנים לאורך השנה.
הגדרת התפקיד נקבעת על פי תוכניות בית ספריות ופתוחה ליוזמות ותוספות של בת השירות.
העבודה לאורך השנה מלווה בקשר אישי משמעותי עם התלמידים והצוות בבית הספר.

אולפנות

אולפנה היא מסגרת תיכון דתית לבנות עם דגש על לימודי קודש.
תפקיד בת השירות מורכב בדרך כלל משני תחומים עיקריים:
עבודה פרטנית בתחום הלימודי עם תלמידות מתקשות ותגבורים לקראת מבחנים ובגרויות.
שותפות בהובלת התחום החברתי בבית הספר ולקיחת חלק בפרויקטים משתנים לאורך השנה.
הגדרת התפקיד נקבעת על פי תוכניות בית ספריות ופתוחה ליוזמות ותוספות של בת השירות.
ישנן אולפנות המשלבות פנימייה חלקית או מלאה בה הבנות נשארות לישון באולפנה בין ערב אחד לשבוע מלא. במוסדות אלו תפקיד הבנות הוא כולל ליווי התלמידות גם מעבר לשעות הלימודים.
העבודה לאורך השנה מלווה בקשר אישי משמעותי עם התלמידות והצוות באולפנה.

גרעינים

גרעיני בת עמי

עמותת בת עמי ייסדה את גרעיני השירות הלאומי לפני כ-30 שנה כחלק מהאחריות החברתית של העמותה ולאור החזון של "הצמחת שינוי חברתי".
גרעין הוא קבוצת בנות שירות באזור מסוים הפועל מעבר לתקן הבוקר בשעות הערב וסופי השבוע עם הקהילה המקומית. עבודת הגרעין עוסקת בחיבור לקהילה בתקני אחר הצהריים, פרויקטים משותפים ואירועי שיא.
הגרעין פועל בשיתוף עם הרשות המקומית וכוחות נוספים בעיר כדי לחזק ולהצמיח את המקום (מתנ"ס, מועצה דתית, קהילת משפחות, תנועות נוער ועוד…).
בכל גרעין אופי הפעילות שונה בהתאם לצרכי המקום והאוכלוסייה.
בגרעיני בת עמי הרכזת מלווה את הבנות גם בתקן הבוקר וגם בשעות הגרעין אחר הצהריים, מנחה את הקבוצה ומתווכת הקשר עם הרשויות והקהילה.

מרכיבי העשייה בגרעין

עשיה שוטפת:
מעבר לתקן הבוקר לכל בת בגרעין יש תקן קבוע אחה”צ, שעוסק בהובלת קבוצה או חונכות אישית. דוגמאות לתקני צהריים: ריכוז נוער, מרכז לימודי לילדי רווחה, חונכות אישית לילד עם צרכים מיוחדים או קשישה, גרעין יונתן ועוד…
אירועים מיוחדים:
במסגרת הפעילות בגרעין בנות השירות ארגנות ימי שיא ופעילויות במעגל השנה בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית. למשל – הפנינגים סביב חגים, יום המעשים הטובים, תכנית קיץ לנוער ועוד…
ליווי והכשרה:
ישיבת גרעין מתקיימת פעם בשבוע בהובלת הרכזת, בה לומדים, מתמקצעים ומתכננים את העשייה. בנוסף מתקיימות הכשרות ייחודיות לכלל הגרעינים לאורך השנה.
חבורה משמעותית:
בנות השירות פועלות יחד כחבורה לטובת האוכלוסיה המקומית. כל בת פועלת במקום שלה וכולן יחד למען אותה המטרה.

איך בוחרים גרעין

יש מגוון גדול של גרעינים, המתאימים לסגנונות רבים של בנות.
הנה כמה מאפיינים המשתנים בין גרעין לגרעין:
שבתות
פעם בשבועיים | פעם בשלושה שבועות | פעם בחודש | לעיתים רחוקות
גודל הגרעין
קטן | בינוני | גדול
מאפייני מקום
עיר | שכונה | יישובים | מועצה מקומית
משימה גרעינית
שכונות מצוקה | עיירות פיתוח מסורתיות | גרעין ישובים – ריכוז נוער וילדים | קירוב לבבות – דתיים וחילוניים | קליטת עליה
דגשים אחרים
גרעין תורני | גרעין אח"י | גרעין בית חולים | גרעין צומח

חינוך מיוחד

עיכוב התפתחותי

מסגרות לילדים בגילאי 3-6 החווים עיכוב או קושי ברובד התפתחותי מסוים: שפתי, קוגניטיבי, התנהגותי, רגשי ועוד…
בגני עיכוב התפתחותי מתאימים לכל ילד תכנית טיפול אישית לפי צרכיו. הילדים מקבלים מגוון טיפולים פרא-רפואיים, תמיכה רגשית וליווי פסיכולוגי.
בנות השירות הן חלק מצוות הגן ומקבלות הכשרה לעבודה אישית עם כל ילד בתחומי ההתפתחות השונים.
הקשר האישי הקרוב עם הילדים הוא כלי משמעותי לקידום המיומנויות שלהם.

לקויי למידה והפרעות התנהגות

תלמידים בגילאי יסודי ותיכון בעלי קושי משמעותי בתחום הרגשי (כגון: ויסות רגשי, מיומנויות חברתיות) והמיומנויות הלימודיות (כגון: קשב וריכוז, שפה, קריאה, כתיבה, יכולות חישוביות).
בנות השירות מלוות את התלמידים בבית הספר על ידי קשרים אישיים משמעותיים וברכישת מיומנויות לימודיות וחברתיות.
בנוסף, בנות השירות שותפות בהובלת אירועים חברתיים ופרויקטים לאורך השנה.

אוטיזם והפרעות תקשורת

אוטיזם הוא מוגבלות ביכולת התקשורת של האדם עם סביבתו, הבאה לידי ביטוי בקושי ביצירת קשרים חברתיים, הבעת רגשות, הפרעות בדיבור עד כדי אי שימוש בדיבור באופן מוחלט וכד’.
שירות לאומי עם אוטיזם מתפרס על פני כל טווח הגילאים החל מגילאי 0-3 במעונות, דרך גני תקשורת ובתי ספר יסודיים ותיכונים, ועד למסגרות תעסוקתיות לבוגרים מעל גיל 21 עם אוטיזם.
בת השירות מקבלת ליווי והכשרה בתחום האוטיזם על מנת להתמקצע בתפקידה.

מתמודדי נפש

מוגבלות בבריאות הנפש המשפיעה על ההתנהגות והתפקוד, הנוגעת לתחום הפסיכולוגיה הקלינית והפסיכיאטריה.
ניתן לשרת במוסדות חינוך ייעודיים למתמודדי נפש בגילאי יסודי ותיכון וכן במעונות פוסט אישפוזיים לנוער ובוגרים.
בנות השירות נדרשות לבגרות ולחוסן נפשי והן מקבלות ליווי והכשרה לעבודה עם החניכים הכוללים כלים רגשיים ומעשיים.

מוגבלויות שונות

מוגבלות שכלית – נקרא גם פיגור התפתחותי ומתייחס לכל רמות המוגבלות – קל, בינוני וקשה. השירות יהיה במוסדות חינוך מיוחד לגילאי- 6-21 ובמסגרות המשך לבוגרים מעל גיל 21.
שיתוק מוחין (CP) – לקות מוטורית המשפיעה על יכולת התנועה והתפקוד של האדם. שיתוק מוחין גורם לליקוי בתפקודים המוטוריים והוא מלווה בדרך כלל בשיתוק הגפיים ופגיעות אחרות. לרוב השירות יהיה במוסדות לחינוך מיוחד שבהם יש גם חניכים עם שיתוק מוחין.
עיוורון / לקות ראיה – מגבלה משמעותית בראיה הפוגעת בתפקוד עד כדי עיוורון מוחלט. ניתן לשרת עם ילדים ונוער בגילאי 6-21 או עם בוגרים במרכז תעסוקה ייעודי.
חירשות / לקות שמיעה – מגבלה של אובן שמיעה באופן חלקי או מוחלט. ניתן לשרת עם ילדים בגילאי גן (3-6) או בתי ספר יסודיים ותיכוניים.

ביטחון

משרד הביטחון

שירות לאומי במשרד הביטחון נותן הזדמנות לבנות השירות הלאומי להשתלב בעשייה הביטחונית של מדינת ישראל.

בנות השירות משתלבות באגפים מגוונים, הכוללים בתוכם קשת רחבה של תפקידים: החל בתפקידי מחקר ופיתוח, דרך עיסוק בטכנולוגיות מתקדמות, אגפים העוסקים בקשרי חוץ וביטחון, רכש וכספים, ליווי ותמיכה במשפחות שכולות או נכי צה"ל ועד לתפקידי הדרכה במוזיאונים הנוגעים בהיסטוריה המרתקת של מדינת ישראל.

כל התפקידים הינם תפקידים משמעותיים בסביבה משרדית אזרחית מעורבת, ודורשים התחייבות לשנתיים.

תקני משרד הביטחון פזורים ברחבי הארץ מהצפון ועד הדרום.

משרדי ראש הממשלה- המוסד

המוסד אחראי על שלום מדינת ישראל, אזרחיה ושלום היהודים בכל העולם.

המוסד מאפשר לבנות השירות לגעת בעולמות עשיה מרתקים ומלאי תוכן בסביבה ביטחונית משמעותית. ומציע מגוון רחב של תפקידים כגון: מודיעין, טכנולוגיה ומחקר, ריכוז פרוייקטים, טיוב מידע, תפקידי דסק ומנהלה.
בנות השירות נדרשות לגלות אחריות, דיסקרטיות, הגדלת ראש והמון מוטיבציה להיות חלק ממשהו גדול ומשמעותי.
כל התפקידים הינם תפקידים משמעותיים בסביבה משרדית אזרחית מעורבת, ודורשים התחייבות לשנתיים.
כל התקנים ממוקמים במרכז הארץ.

המיונים למשרדי ראש הממשלה – המוסד התחילו ב1.7.

מרכז למחקר גרעיני – ממ”ג

המרכז למחקר גרעיני שורק כפוף למשרד ראש הממשלה והוועדה לאנרגיה אטומית ונמצא באזור נחל שורק. עבור בנות השירות זו הזדמנות להיות חלק מהעשייה דרך עולם המחקר, המעבדות ופיתוחים בעולם הפיזיקה והלייזר. כמו כן ניתן להשתלב בתפקידים מעולם משאבי האנוש, רכש, חשבות, ביטחון ועוד. בנות השירות נבחרות בקפידה ומיוחסת לעבודתן אחריות רבה, דיסקרטיות הגדלת ראש והמון מוטיבציה.

כלל התקנים יעניקו לבנות השירות מקצוע לחיים ואופק תעסוקתי לעתיד.

כל התפקידים הינם תפקידים משמעותיים בסביבה משרדית אזרחית מעורבת, ודורשים התחייבות לשנתיים.

המיונים לממ”ג התחילו ב1.11.

המכון הביולוגי

המכון למחקר ביולוגי נמצא בנס ציונה ועוסק בביטחון מדינת ישראל דרך מחקר ופיתוח רב תחומי, מתקדם וחדשני בתחומי הביולוגיה, כימיה, מדעי הסביבה והאטמוספירה.
בנות השירות לוקחות חלק במגוון תפקידים בתחומי מחקר ופיתוח, טכנולוגיה ומנהלה.
השירות במכון הוא ייחודי וברמה ביטחונית גבוהה אשר במהלכו הבנות מתמקצעות, רוכשות כלים לעתיד ומשתלבות בעשייה משמעותית למען ביטחון מדינת ישראל.

השירות במכון דורש התחייבות לשנתיים.

המיונים למכון הביולוגי התחילו ב1.11. לתחילת תהליך המיונים

סייבר סיגנט – משטרה

שירות לאומי בענף הסייבר של המשטרה הוא שירות לאומי משמעותי מאתגר, עם אקשן, שירות חדשני ומספק, שיש בו גם ראייה לעתיד. התפקיד מסווג ולוקח חלק פעיל במניעה וסיכול פשיעה, בחשיפת פשעי סייבר והצלת חיים.
כל התפקידים הינם תפקידים משמעותיים בסביבה משרדית אזרחית מעורבת, ודורש גישה לעולם המיחשוב, רשתות חברתיות וטכנולוגיה. התפקיד דורש התחייבות לשנתיים.

בנות השירות משתלבות בתפקידים שונים במרכז מבצעי וטכנולוגי של המשטרה, תפקידי הדרכה בתחום, מוקד 105 וכן
מידע וסיוע במרחב המקוון.

בנות השירות נדרשות לאחריות, לחוסן נפשי, מוטיבציה גבוהה ויכולת עבודה בסביבה ממוחשבת.

המיונים לסייבר משטרה מתחילים בסמוך לסיירות.

כרמל 6000

כרמל 6000 היא תכנית מצוינות טכנולוגית המיועדת לצעירות דתיות עם נתונים גבוהים.
התכנית מבית הילמ"ה– היי-טק למען החברה, מיזם ללא מטרות רווח, שהוקם ע"י בכירים בהיי-טק על מנת להפוך את ישראל למובילה עולמית בהיי-טק חברתי.

במסגרת התכנית מקבלות המשתתפות הכשרה טכנולוגית מקיפה ומפתחות אפליקציות ופתרונות מבוססי תוכנה חדשניים בתחומי חינוך, בריאות ורווחה שישפיעו על חייהן של אוכלוסיות רחבות, בדגש על אוכלוסיות מוחלשות ואנשים עם מוגבלות.

התכנית כוללת בנוסף להכשרה הטכנולוגית, הכשרה בנושאי יזמות, מנהיגות וחשיפה לאתגרים חברתיים.

התכנית ממוקמת במרכז הפיתוח של הילמ"ה בהר חוצבים בירושלים ודורשת התחייבות לשנתיים.

המיונים לכרמל 6000 מתחילים בסמוך לסיירות.

ילדים ונוער בסיכון

בתי ילד ופנימיות

בתי הילד וכפרי הנוער משמשים בית חם לילדים ונוער המגיעים מרקע קשה ומעניקים להם סביבה משפחתית ותומכת.
בכל אחד מבתי הילד והפנימיות לילדים ונוער בסיכון עובדים מסביב לשעון, ישנם צוותים מקצועיים מן השורה הראשונה ובהם פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, רופאים, קלינאי תקשורת, מורים, מדריכים, ובנות שרות.
בתי הילד והפנימיות מספקים לילדים טיפול אישי וכן מעטפת נוספת בדמות מרכזי למידה, חוגים והעשרה על מנת לחזק ולעודד את החניכים ולחלצם ממעגל המצוקה והסיכון.

ניתן להתייחס לתחום דרך מאפיינים שונים:
בית ילד / כפר נוער – בית ילד הוא מקום לילדים ונוער בגילאי א’-י”ב, בעוד שכפר נוער מתמקד בנוער בגילאי תיכון בלבד.
גיל החניכים בקבוצה – כל מוסד עובד על ידי חלוקה לקבוצות של החניכים במוסד בצורה שונה. יש קבוצות רב גילאיות ויש קבוצות המחולקות לפי גיל.
מבנה הקבוצה – משפחתון / פנימייה – משפחתון זו קבוצה המנוהלת לרוב על ידי זוג הורים (נשוי בחיים האמיתיים), הילדים במשפחתון חווים מודל משפחתי. מנגד, יש פנימיות עם קבוצות המנוהלות על ידי מדריכים בשכר. בנות השירות מצטרפות לזוג או למדריכים בהובלת הקבוצה.
חילוני / דתי – יש מוסדות בעלי אופי דתי ויש מוסדות בעלי אופי חילוני. במוסדות דתיים הבנות לרוב יישארו גם שבתות בתדירות משתנה. במוסדות חילוניים מכבדים בנות שירות בעלות אורח חיים דתי ולרוב הבנות לא יישארו שבתות.
מה כולל התפקיד:
בת השירות מהווה חלק בלתי נפרד מהצוות החינוכי הן בעבודה הטכנית והן בעבודה היומיומית-קשר אישי ולימודי. לרוב, בת השרות מעבירה פעילויות חברתיות וחווייתיות, אחראית על שעות הפנאי של החניכים.
העבודה אינטנסיבית מסביב לשעון וכוללת לרוב השכמות בבוקר וליווי לבית הספר. לאחר מכן זמן פנוי שמנוצל לעיתים גם לישיבות צוות ולליווי חניכים לתורים רפואיים או סידורים משתנים. בצהריים העבודה ממשיכה עם חזרת החניכים מבית הספר וכוללת ליווי החניכים בשעות הפנאי – הכנת שיעורי בית, ארוחות, פעילויות חברתיות וזמן חופשי.
תהליך המיונים:
תהליך המיונים הינו ארוך ומעמיק בעל מספר. השלב הראשון הוא שאלון העדפות, לאחר מכן ממשיך תהליך מיון מול כל מוסד בנפרד. ניתן לקרוא על שאלון העדפות בעמוד 22.

קלט חירום

קלט חירום הוא מסגרת הקולטת ילדים ונוער שהוצאו מהבית על פי צו בית משפט. קלט החירום מהווה מסגרת ראשונה וזמנית עד למעבר למסגרת קבועה .
במסגרות אלה ישנם עובדים הפועלים מסביב לשעון, בהם פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, רופאים, צוות פרא רפואי, מורים, מדריכים, ובנות שרות. כל אלה על מנת לספק לילדים מעטפת מיטבית ויציבה במציאות המורכבת אליה נקלעו .
יש שתי צורות לקלטי חירום – מרכזים ומשפחות. במרכז לרוב יהיו מספר בנות שירות שיעבדו במשמרות, ובמשפחות אומנה יש לכל משפחה בת שמלווה את המשפחה וילדי האומנה שלה.

תיכונים לנוער בסיכון

תיכונים לנוער בסיכון כוללים בתוכם – תיכונים לנוער עם הפרעות התנהגות ולקויות למידה, תיכונים מקצועיים ומסגרות לנוער נושר.
התיכונים מקדמים את התלמידים לימודית ומקצועית כהכנה לחיים.
בנות השירות נמצאות בתיכון בשעות הלימודים ותפקידן הוא לסייע לתלמידים בהכנה לבגרויות, לחזק תלמידים על ידי קשרים אישיים משמעותיים וכן להוביל פרויקטים חברתיים בבית הספר.

מועדוניות רווחה

מועדוניות רווחה הן מסגרת אחר הצהריים לילדים בסיכון המגיעים ממשפחות המלוות על ידי הרווחה.
המועדונית היא המרחב החם והבטוח של הילדים לשעות אחר הצהריים, אליו הם מגיעים מיד אחרי בית הספר ונמצאים בו עד הערב.
במועדונית הילדים מקבלים ארוחת צהרים, עזרה בשיעורי בית, חוגים והעשרה, פעילויות חברתיות ועוד…
בנות השירות מצטרפות לצוות המועדונית ויחד הן מפעילות את המועדונית, יוצרות תוכן לילדים, עוזרות להם בשיעורי הבית וקושרות קשרים אישיים חמים.

רווחה

הגיל השלישי – והדרת

פרוייקט "והדרת פני זקן" של המשרד לאזרחים ותיקים הינו פרויקט המשלב בנות ובני שרות לאומי בעבודה עם אוכלוסיית הגיל השלישי על מנת ליצור מחויבות ערכית ומוסרית בין הדורות.
במסגרת תפקיד כל בת שירות מקבלת מערכת שבועית אישית הכוללת ביקורים אצל קשישות, זמן במרכז יום לקשיש באזורה וכן מפגש ליווי והכשרה קבוצתי אחת לשבוע.

עמותות חברתיות

בנות השירות בעמותות החברתיות משתלבות בעבודה במשרדי העמותה ולוקחות חלק פעיל בריכוז פרויקטים, קשר עם מתנדבים, מיזמים ואירועים של העמותה.
העבודה מגוונת וכוללת זמן במשרד וכן זמן בפרויקטים בשטח, בהתאם לרצון הבת, יכולותיה והיוזמה שלה.
ניתן לשרת בעמותות חברתיות בתחומים שונים, למשל:
עזרה לנזקקים
משפחות שכולות
קליטת עלייה
חיילים בודדים
חינוך מיוחד
חקלאות ועבודת אדמה

הדרכה

הדרכת טיולים וסיורים

הדרכות טיולים עוסקת בידיעת הארץ וחינוך סביבתי.
כל מרכז מתמקד באזור אחר בארץ, עליו בנות השירות לומדות ובו הן מתמקצעות להעברת הדרכות ותכנים.
בנות השירות עוברות הכשרה מקצועית מטעם משרד החינוך ואיגוד המדרשות להדרכת טיולים ברחבי הארץ ומסיימות עם תעודת תו תקן התקפה להדרכת טיולים במוסדות חינוך.
התקנים אינטנסיביים לפי תקופה, וכוללים טיולים בשטח, הדרכת קבוצות, הכנת מערכים וזמני למידה ועיון.
בנות השירות מתחייבות לשנתיים.

תהליך המיונים מתחיל במיונים המוקדמים בחנוכה דרך הגופים המפעילים ולא על ידי העמותות. ניתן לקרוא על המיונים המוקדמים בעמוד 21.

הדרכת מוזיאונים

בנות השירות במוזיאונים עוסקות בהנחלת המורשת של עם ישראל לדורות הבאים. בנות השירות מתמקצעות בתחום העניין של המוזיאון ומדריכות קבוצות מתחלפות/קבועות לפי מסלולי הסיור השונים של המוזיאון תוך התאמת ההדרכה לגילאי ואופי הקבוצה.
ייתכן כי בנות השירות ייצאו לבתי ספר להעברת פעילויות בנושאים הקשורים למוצג במוזיאון.
יש מוזיאונים השייכים למשרד הביטחון והמיונים עובדים דרך המיונים הרגילים למשרד הביטחון. יש לציין בראשית התהליך כי את מעוניינת בתפקיד הדרכתי.

הדרכת יהדות

מדרשות ומרכזים להעמקת יהדות נועדו בשביל להוסיף תוכן לשגרת חייהם של תלמידי ישראל ולהעמיק את הזהות היהודית שלהם.
במדרשות, ההדרכות לרוב הן חד פעמיות בעוד שהמרכזים מעבירים מערכים המשכיים לקבוצות שונות או חלק ממערכת הלימודים של בתי ספר, גני ילדים ותיכונים שונים בהם הם פועלים.
במסגרת ההדרכה על בת השירות להכין מערכים וחומרי פעילות מגוונים ולהעביר אותם במוסדות החינוך השונים תוך התאמה המתבקשת של המוסד עצמו.

תהליך המיונים מתחיל במיונים המוקדמים בחנוכה דרך הגופים המפעילים ולא על ידי העמותות. ניתן לקרוא על המיונים המוקדמים בעמוד 21.

קליטת עליה

שח”ם – שואפים. חולמים. מצליחים.

תוכנית שח"ם הינה תוכנית המסייעת בקליטת עליה של משפחות וילדים שיזמה והקימה עמותת בת עמי.
בתוכנית בנות השירות מלוות בבוקר את הילדים בבית הספר ונותנות להם מענה נוסף ברמה לימודית, חברתית ורגשית. אחר הצהריים כל בת מלווה שתי משפחות ונכנסת אליהם כאחות גדולה המסייעת בכל הדרוש.
בכל מקום בו פועלת התוכנית יש קבוצה של 6-10 בנות המקבלות ליווי קבוצתי ואישי. יש מקומות שמלווים משפחות מאתיופיה ויש מקומות המלווים עולים מצרפת.

קליטת עלייה בבתי ספר

בנות השירות מלוות תלמידים עולים בבתי הספר. הן יכולות ללוות כיתות קטנות / כיתות אולפן של עולים חדשים, או ללוות תלמידים המשולבים בבית ספר רגיל. בנות השירות נמצאות איתם בכיתות, מסייעות בתחום הלימודי והחברתי ומהוות להם עוגן.

הדרכת קבוצות עולים

בנות השירות מדריכות קבוצה של בני נוער או צעירים המגיעים לשנה בארץ. בנות השירות מלוות אותם בכל צרכיהם – מעניינים טכניים של הקבוצה ועד קשרים אישיים משמעותיים והעברת תכנים והדרכות לאורך השנה.
חלק מהתקנים הם לשנה שניה בלבד. עדיפות לבנות עם שפה נוספת.

בריאות

בתי חולים

בתי חולים משלבים בנות שירות במגוון רחב של תפקידים ומחלקות. לדוגמה – מחלקות אשפוז, מרפאות יום, מכונים, חדרי מיון, חדרי ניתוח, מעבדות ועוד…

תפקידי בנות השירות כוללים –
מנהלה – מזכירות רפואית ומשרד, כולל עבודה במחלקות ללא מטופלים ומשאבי אנוש
סיעוד – סייעות רופא (התחייבות לשנתיים), סייעות אחות
מחקר ומעבדות – תפקידי ליווי ותאום מחקר מראשיתו בתוך מעבדות שונות

קופות חולים

בנות השירות בקופות חולים הן חלק בלתי נפרד מצוות המרפאה.
ניתן לשרת בתפקיד מנהלתי כמזכירות רפואיות (בהפקת טפסים, קביעת תורים, שירות לקוחות ועוד…). כמו כן ניתן לשלב סיוע בתחנת האחיות במרפאה.
התפקיד נותן לבת השירות אופק תעסוקתי.

מד"א

ניתן לשרת במד”א במגוון תפקידים בתחנות השונות ברחבי הארץ.
פירוט התפקידים:
פראמדיקית | בת השירות עוברת קורס פראמדיקים במשך שנה ואחריו התחייבות לשנתיים שירות לאומי.
חובשת מלווה באמבולנסים | אחריות ראשונית להעניק סיוע רפואי וטיפול מציל חיים. בת השירות עוברת קורס במשך שלושה חודשים
מוקדנית | הצלת חיים כבר מהטלפון הראשון. בת השירות מקבלת הכשרה ברפואת חירום ונותנת מענה במוקד הארצי.
לקיחת דמים | בת השירות עוברת קורס לקיחת דמים ומצטרפת לניידות המתרימות דם בכמה מוקדים בארץ.
ניהול משרד ולוגיסטיקה | בת השירות היא חלק מהצוות הלוגיסטי ומטפלת בין השאר באחסון ואריזה של ציוד מד”א, מלאי, ועוד.
עבודה משרדית במחלקות השונות של הנהלת מד”א, השתלבות במערך פיתוח ומחשוב, מגוון תפקידים טכנולוגים ועוד.
יחידת החירום החדשה רותם | קורס חובשים מתקדמים היוצאים ברכב חירום מיוחד המאפשר קיצור בזמני תגובה והגשת סיוע מציל חיים לכל אירוע חירום רפואי.

מנהלה ומשרדי

תקנים משרדיים

תקנים בתחומי עניין שונים בהם הבנות משרתות בסביבה משרדית ובתפקידי מנהלה ומטה.
בתקנים משרדיים המשימות לעיתים נראות דומות אולם מדובר על עולמות תוכן שונים המשפיעים על העבודה והעיסוק היום-יומי.
למשל בביטוח לאומי ובלשכת התעסוקה בנות שירות נוגעות בעולם הרווחה והשירות הסוציאלי לאזרח. בעמותות חברתיות בנות השירות עוסקות במתן שירות ובארגון פרויקטים מאחורי הקלעים.
בנות השירות יכולות להשתלב בתוך תחומים רבים ומגוונים. לדוגמה – משאבי אנוש, רכש ולוגיסטיקה, כספים, קבלת קהל, מימוש זכויות האזרח ועוד…
כמו כן – ישנם תפקידים בתחומי מיחשוב, טכנולוגיה, איסוף מידע ומודיעין.

משרדי ממשלה

משרדי הממשלה מפעילים בנות שירות רבות בתחומי עניין שונים, כל אחת תחת המשרד אליו היא משוייכת. כל התקנים בתחומים אלו הם תקנים בסביבת עבודה משרדית, אזרחית ומעורבת.
ישנם מגוון תפקידים במשרדי ממשלה כמו – קבלת קהל, מענה טלפוני, משאבי אנוש, חשבות שכר, לוגיסטיקה ועוד תחומים הנוגעים למשרד עצמו.
חלק גדול ממשרדי הממשלה ממוקמים בירושלים ובמרכז, וישנם נוספים הממוקמים ברחבי הארץ.
משרדי הממשלה מתחילים מיונים בתקופת הסיירות לפי הלו”ז השנתי, למעט משרד החוץ שמתחיל מיונים מוקדמים לאחר החגים.

קיבוצים ויישובים

קיבוצים

קיבוץ הוא בדרך כלל יישוב קטן בו התושבים חיים בשיתוף, ופרנסתם מתבססת על חקלאות ותעשייה של הקיבוץ.
בקיבוץ ישנה אווירה כפרית ופסטורלית אשר ייחודית למקום.
לכל קיבוץ אופי שונה על כן מגוון התפקידים משתנה מקיבוץ לקיבוץ בתקני חינוך, חקלאות, משק חי, והדרת, חינוך בלתי פורמלי וריכוז נוער ועוד…
בנות השרות משתלבות באופן פעיל בפעילויות ההווי הקיבוץ, בתורנויות במתקני הקיבוץ ומהוות חלק בלתי נפרד מהעשייה במקום. לכל בת משפחה מאמצת והן נשארות שבתות במקום.
ישנם תקנים בקיבוצים באזור הצפון, הדרום וגוש עציון.

יישובים קהילתיים

יישוב קהילתי הוא יישוב המבוסס על שיתוף חברתי, חיי קהילה פוריים ומגובשים לצד חיים עצמאיים של כל אחד מהתושבים והחברים בה.
תפקידי בנות השירות מגוונים מאוד לפי צרכי המקום והקהילה- ריכוז נוער, חינוך מיוחד, גני ילדים, קומונה, מועדוניות, קשישים ועוד.
בת השירות משתלבת במסגרת התפקיד שבה בחרה לעסוק מתוך מטרה לעזור ולהשתלב בחיי הקהילה, כולל בשבתות.

עבודה עם בעלי חיים

חוות טיפוליות

טיפול ושיקום באמצעות בע”ח לילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד, הנזקקים לרכיבה ולטיפול במסגרת שיקומם באמצעות פעילות גופנית המשלבת מגע עם בעלי חיים. תפקיד בנות השירות מתמקד בתפעול החווה ובטיפול השוטף בבעלי החיים, בדרך כלל במשמרות.

פינות חי בקיבוצים

שירות במשק החי של הקיבוץ והפעלת פינת החי לילדים. בנות השירות משתלבות בהווי הקיבוץ ויכולות לשלב עשייה נוספת בקהילה בשעות אחר הצהריים.

יחידות המשלבות בעלי חיים במשטרה

עבודה עם כלבים ביחידת הכלבים ועבודה עם סוסים ביחידת הסוסים של המשטרה. העבודה כוללת טיפול בבעלי החיים והשתלבות בעשיה המשרדית של היחידה.

תפוצות

שירות לאומי בתפוצות

יש מגוון גדול של גרעינים, המתאימים לסגנונות רבים של בנות.
הנה כמה מאפיינים המשתנים בין גרעין לגרעין:
שבתות
פעם בשבועיים | פעם בשלושה שבועות | פעם בחודש | לעיתים רחוקות
גודל הגרעין
קטן | בינוני | גדול
מאפייני מקום
עיר | שכונה | יישובים | מועצה מקומית
משימה גרעינית
שכונות מצוקה | עיירות פיתוח מסורתיות | גרעין ישובים – ריכוז נוער וילדים | קירוב לבבות – דתיים וחילוניים | קליטת עליה
דגשים אחרים
גרעין תורני | גרעין אח"י | גרעין בית חולים | גרעין צומח

תוכניות נוספות

תוכנית של“ם | שירות לאומי משמעותי לבנות בודדות מהתפוצות.

חזון התוכנית הוא לאפשר לכל בת שמגיעה מהתפוצות לשרת במסגרת תומכת ומלווה, המכינה אותה לחיים עצמאיים בארץ, לעודד עליה ולהוות גשר בין התפוצות לישראל.

התוכנית מיועדת לבנות שהגיעו לארץ לבדן ללא עורף משפחתי של ההורים.
בנות השרות בתוכנית משתלבות בכל תחומי השרות הקיימים בהתאם לכישרונותיהן, רצונותיהן ויכולותיהן. תהליך המיונים והקבלה לשרות זהה לתהליך הכללי בארץ.

בנות השירות התכנית מקבלות מעטפת ייחודית וליווי במשך כל תקופת השירות. תנאי השירות כוללים בין היתר תנאי דיור מותאמים, דמי כיס מוגדלים, ליווי צמוד ועוטף, אפשרות למשפחות מאמצות, ימי עיון ייחודיים במגוון נושאים רלוונטיים ועוד…

בת עמי – חזקות בדרום | תקנים חדשים בבת עמי בעקבות המלחמה

המלחמה שפרצה לחיינו גרמה ועודנה גורמת לכולנו כאב גדול ובעקבותיה נולדו צרכים חדשים שעולם השירות הלאומי התגייס לתת להם מענה, ובפרט בת עמי – שפיתחה תכניות חדשות וייחודיות במסגרת השירות הלאומי לצורך כך:
מרחבים לנפש – עדי נגב נחלת ערן – בת עמי הקימה בשיתוף הכפר השיקומי ‘עדי נגב- נחלת ערן’ והרשות לשירות לאומי תקנים חדשים שיתמדקו בטיפול ושיקום נפשי של תושבי הדרום והעוטף, תוך שימוש במתקנים של עדי נגב.
ליווי הקהילות המפונות והשבות לביתן – תקנים חדשים לקהילות המפונות מעוטף ישראל המסייעים לקהילה במסגרות החינוך הפורמלי ובחינוך הבלתי פורמלי. בנות השירות מלוות את הקהילה במקומות אליהם פונו וימשיכו לאורך השנה עם הקהילה לכל מקום אליו יעברו, מקום זמני אחר או חזרה הביתה.
תקני מלחמה – תקנים לבנות שצריכות התאמות וסיוע בעקבות המלחמה. התקנים הם במסלול הכללי-דתי ומלווים במעטפת סוציאלית וכן בסיוע בתחומים נוספים.