דלג לתוכן המרכזי
תפריט
צרו קשר
גישה מהירה
En
English

גרעין נתיבות


נתיבות
שבתות: פעמיים בחודש
רכזת: טהר ווסקובויניק ·
אודות גרעין נתיבות

בנתיבות פועל גרעין מקסים שעובד עם נוער וילדים בפרויקטים מגוונים: יוצרים חלום, חברים ביחד, מנהיגות לנוער, חוגים, מרכז למידה ועוד. הבנות בגרעין מהוות מודל להזדהות עבור החניכים בפרויקטים שונים ומעודדות אותם ללקיחת אחריות ולתחושת מעורבות בבית הספר, במשפחה, בחברה, בעיר ובעם ישראל במטרה ליצור שינוי חברתי בעיר.

גרעין נתיבות

מטרת העל של הגרעין היא לחזק ולהגדיל את הציונות הדתית בעיר על ידי יצירת קשרים אישים, עשיה משמעותית בתקני הבוקר ואחה"צ תוך חיבור למנהיגות המקומית הפועלת בעיר.
בגרעין שלנו ישנם 4 דגשים:

עשייה

ישנו דגש על עשייה משמעותית במסגרות הבוקר ואחה"צ, הבנות יוזמות ומרכזות פעילויות ופרויקטים מגוונים (פירוט בהמשך הדף) ומושקעת חשיבה רבה על איך נכון ומשמעותי לפעול כדי לקדם דברים העיר ולא חלילה להזיק.

לימוד וצמיחה אישית

אנו מאמינים שכדי לתרום צריך גם ללמוד ולעבור תהליך אישי משמעותי. כדי ליצור תהליך זה יש לנו יום גרעין שבועי הכולל בתוכו 2 חלקים: שיעור תורה שעוסק בעניינים אקטואליים ויהודיים כאחד, וזמן משמעותי לשיח גרעין. בלימוד המשותף אנו שמים דגש על התחנכות לשירות לאומי לחיים ולא רק לשנתיים של עשיה ועל בחינת התיישבות בעיר (בגרעין סטודנטיות).

קבוצה מגובשת

מתוך אמונה כי הקבוצה נותנת כוחות לכל בת וכי יש לה יכולת להשפיע באופן רחב וכולל יותר על הנעשה בעיר, אנו משקיעים הרבה בגיבוש וביצירת קבוצה שעובדת וחולמת יחד. זה בא לידי ביטוי במסיבות ר"ח, שבתות גרעין, פרויקטים משותפים, ישיבות גרעין שבועיות ועוד…

קשר לקהילה

בנתיבות מתגוררים אנשים בעלי לב רחב ודלת פתוחה שאפשר ללמוד מהם רבות. לכל בת משפחה מאמצת ותיקה וצעירה איתן נוצרים קשרים טובים ומשמעותיים. כמובן שהבנות מחוברות לסניפים ושותפות לפעילויות חבריא ב'.
הבנות מחויבות להישאר לפחות 2 שבתות בחודש מתוך הבנה כי בשבת נוצר הקשר האישי המשמעותי ביותר.

תקני בוקר

תקן גרעין

תקן המשלב בין ריכוז וניהול פרויקט 'יוצרים חלום' לעבודה חלקית באחת מבתי הספר ממנו מגיעים החניכים לפרויקט. תקן המשלב בין ריכוז וניהול פרויקט 'יוצרים חלום' לעבודה חלקית באחת מבתי הספר ממנו מגיעים החניכים לפרויקט.

בתי ספר יסודיים

השאיפה שבכל בית ספר תיבנה לבנות תוכנית עבודה שתכלול עזרה לימודית (פרטנית או בכיתות), הדרכת כיתה הכוללת העברת שיעורים , יצירת קשר אישי עם התלמידים ולקיחת חלק בהרמת פרויקטים יחד עם הרכזת החברתית.

תיכון בנות ע"ש המר

בתיכון אוכלוסיה מאוד חלשה מבחינה סוציו-אקונומית, חלק גדול מהבנות עונת על הגדרה של נוער בסיכון, העבודה כוללת עזרה לימודית, יצירת קשר אישי, ביקורי בית אצל הבנות ולקיחת אחריות ויוזמה בפעילות חברתית.

אולפנת דרכא נתיבות

רבה מהבנות שלומדות באולפנה מגיעות ממשפחות חזקות של העיר. למדריכות באולפנא יש תפקיד חשוב ומשמעותי בחייהן של הבנות, העבודה כולה היא חברתית ולא לימודית.

שח"ם

כל בת מקבלת 2 משפחות המוכרות ברווחה (לא בהכרח רק מהעדה האתיופית), מלווה את הילדים בבתי הספר ואחה"צ נכנסת לבתים של המשפחות ונותנת מענה לימודי וחברתי בניסיון לבנות תפיסת עתיד יחד עם הילדים.

קומונה, בני עקיבא

בנתיבות 2 סניפים, סניף הורד, סניף שהיה בעברו סניף עדה ובשנה האחרונה פתח את שעריו והפך לסניף שכונה, וסניף 'מרכז'. דרושות 2 קומונריות שמבינות את הכח של קומונרית כחלק מגרעין ורוצות להיות שותפות פעילות.

מועדוניות

תפקידה של בת השירות במועדוניות הוא להיות האוזן והלב לילדי המועדונית.
הבת מעבירה פעילות לילדים , עוזרת בשיעורי בית , מכילה ומחבקת, בכל מועדונית יש אם בית ומדריכה שעובדות עם בת השירות בליווי צמוד.

תקני אחה"צ

יוצרים חלום: פרויקט חד שבועי המיועד לילדי ד-ו מבתי הספר נועם אליהו ונתיב יצחק  הנבחרים ע"י המורות. המפגש מתחיל בחצי שעה של עשיית שיעורי בית ואז מתפזרים לחוגים (אומנות, מחול, דרמה, נגינה, מקהלה וכו' – משתנה לפי כישרונות הבנות..) במהלך השנה אנו שמות דגש על פיתוח כשרונו של הילד והעצמת תחושות הצלחה ומסוגלות לחלום ולהגיע רחוק. כמובן שיש מקום לבניית הקבוצה והקניית ערכים נוספים דרך החוג הנלמד. בסוף השנה מעלים החניכים מופע ענק הפתוח לכל תושבי נתיבות. מרגש לראות כל פעם מחדש את הילדים שלפעמים במערכת הפורמלית לא מוצאים את מקומם פורחים על הבמה ולוקחים אחריות מלאה על מעשיהם.

חברים ביחד: כל בת בפרויקט (כ- 8 בנות שרות) מדריכה קבוצה של 4-6 ילדים ומעבירה להם  פעילות חוויתית ערכית אחת לשבוע. מטרת המפגשים היא ליצור שילוב וחיבור בין ילדים ומשפחות מאוכלוסיות שונות בניגוד לטבע שלנו ש'דומה נמשך לדומה'. בנוסף הבת היא מעין "מדריכה חברתית" של אותה כיתה ומעבירה פעם בשבוע/שבועיים שעת חינוך בכיתה ויש לה שעה בשבוע בה היא מוציאה כמה ילדים מאותה כיתה (גם כאלה שלא משתתפים בפרויקט אחה"צ) ומעבירה להם פעילות חוויתי כדי להעצים את הקשר והחברות בין הילדים.

אפ: פרויקט פיתוח מנהיגות המתקיים באולפנה ובתיכון המר. מטרת הפרויקט ליצור קבוצה  המתחנכת ללקיחת אחריות אישית ועירונית. אחת לחודש הבנות יצאו להתנדבות בהובלת החניכות ובתכנונן המלא. כמו כן בשאר המפגשים נשקיע בהעברת ערכים בצורה כיפית וחוייתית. אחת המטרות החשובות היא לחבר את הבנות שלא מגיעות לסניפים להתחיל להגיע ולהיות שותפות גם בסניפי בני עקיבא בעיר.

בית חם לנערה: מועדוני לבנות ז-יב. עיקר הבנות מגיעות מתיכון המר והמקום משמש כ'בית חם' לכל דבר- ארוחה חמה, פעילויות, שיעורי בית וכו'. הבת שירות חלק בלתי נפרד מהצוות החינוכי, מעבירה פעילויות ומהווה אחות גדולה לבנות.

מרכזי למידה: מרכזי הלמידה מתקיימים בתיכון המר ובאולפנה. כל בת מצוותת לכ- 4 בנות בכיתה י-יא איתן היא לומדת מקצוע קבועה (זו השאיפה, לא תמיד זה מצליח בשטח). המטרה ליצור חיבור אישי ,נתינת כלים ללמידה עצמאית כדי שהתלמידה תוכל ללמוד בצורה טובה גם כשהיא ללא עזרת בת השרות ויצירת תחושת מסוגלת אצל התלמידה. אחת לחודשיים מתקיימת סדנא מקצועית או פעילות חוויתית.

חוגים באולפנה: בין 4-5 בנות שירות מעבירות חוג באולפנה אחת לשבוע. מטרת החוגים לתת הזדמנות לבנות שלא בהכרח היו הולכת לחוג בקונסרבטוריון או במתנ"ס לפתח כישרון כלשהו. זו הזדמנות לבנות גאוות יחידה קבוצתית ואישית וליצור קשר אישי עמוק עם בנות האולפנה.

ריכוז חב"ב בסניפים: הזדמנות להתחבר וליצור קשר משמעותי עם בני הנוער ולהעצים את הסניפים. ריכוז גרעין נחשון: הובלת קבוצת בני נוער סביב לימוד ועשיה חברתית.קומונריות לתנועת עוז: בנתיבות פועלת תנועת הילדים עוז. העבודה המרכזית  והמשמעותית בפרויקט זה הוא ליווי צוות ההדרכה (בני נוער בכיתה ט') והכנתם לקראת הדרכה משמעותית בבני עקיבא. הליווי כולל העברת סדנאות הדרכה, ליווי אישי של כל צוות ודאגה לכך ש"הסניף" יתפקד כמו שצריך. הקומונריות בדרך כלל נדרשות להישאר שלוש שבתות בחודש.

פרויקטים ואירועים סביב מעגל השנה 

עיקר הפרויקטים נעשים סביב החגים או אירועים משמעותיים בלוח השנה. בנות השירות משתדלות להצטרף ולהשתתף בכל יוזמה מקומית שמופעלת על ידי אגף הנוער במתנ"ס, תרבות תורנית, אגף חינוך, גרעין המשפחות, סניפי בנ"ע בעיר או כל גוף אחר. אנו רואים חשיבות בהשתתפות בפרויקטים מקומיים מתוך הבנה שבנות שירות מתחלפות כל שנה ותושבי העיר הם אלה שצריכים להוביל את הפעילויות הללו. כמובן שיש מקום גם ליוזמות חדשות, בעיקר ביצירת שיתופי פעולה עם הגורמים המקומיים.

תקנים בשילוב לימודי מדרשה

בנתיבות ניתן גם לשלב תקנים בשילוב מדרשה ללימודי יהדות אחה"צ – "מדרשת מבראשית"

והדרת: עבודה עם הקשישות המקסימות שיש רק בנתיבות, אצלן הדלת תמיד פתוחה  והקלפים מחכים למשחק… דרושות בנות חמות, אכפתיות, מסורות ואחראיות שיכניסו אור לביתן של הקשישות הבודדות.- 8 תקנים

גני חינוך מיוחד , גן שפתי וגנים רגילים.