גן ילדים הוא מסגרת חינוכית פורמאלית יומית עבור ילדים, אשר מקדימה את בית הספר. גן ילדים עבור הגיל הרך נקרא לעיתים מעון\פעוטון.

בגני הילדים ובמעונות מתנהלת פעילות טיפולית חמה ותומכת אשר תואמת את שלבי התפתחותו של הילד כמו, מוזיקה,תאטרון,מחול,חיות ועוד. במעונות ישנם ילדים בגילאי 3 חודשים עד 3 שנים כאשר הם מחולקים לפי שכבת גיל. בגנים ישנם ילדים בגילאי 3 עד 6.

מה כולל התפקיד?

בת השרות הינה חלק בלתי נפרד מהצוות החינוכי ומשתתפות בכל פעילויות הגן והמעון-יצירה, משחקים, החלפת חיתולים(במעונות), למידה, הקניית הרגלים, האכלה ועוד. לקיחת חלק בהתפתחות הילדים והפעוטות. בת השרות עובדת עם ילדים באופן פרטני בזמן הפעילויות והיצירה וגם באופן קבוצתי בלמידה והקראת סיפורים.

האם אני מתאימה?

אם את בעלת סבלנות, סובלנות, אוהבת ילדים, יוצרת קשר בקלות עם הילדים, אחראית, בוגרת, ומתאימה לעבודת צוות - את מתאימה לנו!

בי"ס הוא מוסד חינוכי בבעלות פרטית או ממשלתית האחראי על קידום הילדים בתחום הלימודי, חינוכי וחברתי ע"י הוראה פרונטלית קבוצתית, עבודה פרטנית, חוגי העשרה במגוון פעילויות חברתיות, כיתתיות ובית-ספריות. בית הספר הוא מבנה בו משתתפים תלמידים וסגל הוראה בשיעורים יומיים. כאשר לכל בית ספר יש חזון משלו, אוכלוסייה איתה הוא עובד ושיטה חינוכית הייחודית למקום. לעיתים בתי הספר מורכבים מכיתות 6 שנתיות אך לעתים עד כיתה ח'.

מה כולל התפקיד?

 בכל בי"ס תפקיד הבת שרות מותאם לצרכי בית הספר,על כן לכל מוסד דרישות שונות מבת השרות. תפקיד הבת שרות מורכב בדר"כ מ2 תחומים עיקריים: 1- עבודה פרטנית לילדים מתקשים בתחום הלימודי או ההתנהגותי אשר זקוקים לתשומת לב וזמן אשר המורה לא יכולה להעניק. 2- עזרה בארגון אירועים חברתיים כלל בית-ספריים כדוגמת: מסיבות, ארועים חברתיים סביב מעגל השנה, שותפות בפרוייקטים שנתיים כגון תכנית בת-מצווה, מועצת תלמידים ועוד.

האם אני מתאימה?

אם את בעלת ראש גדול, יצירתית, אחראית, סבלנית וסובלנית, חמה, אוהבת ילדים, יוצרת קשר במהירות אוהבת לעבוד בצוות אך גם לבד, גמישה ואוהבת להקשיב - את מתאימה לנו!

בי"ס תיכון הוא השלב העליון במערכת החינוך הבסיסית הניתנת לילדים ולנוער. בתיכונים השונים ישנו דגש על הקידום הלימודי, החברתי והחינוכי אשר מוביל את התלמידים לסיים את לימודיהם בהצלחה ומתוך כך, מעניק להם כלים וערכים שיסייעו להם להתמודד בחברה הישראלית כאזרחים.

התיכונים הינם מעורבים- בנים ובנות הלומדים יחד. אולפנות הן בתי ספר תיכון לבנות בלבד, שבו ניתן תגבור של לימודי תורה ופעילויות חברתיות, המשמש בעיקר את בנות הציונות הדתית. אולפנה לבנות היא למעשה המקבילה לישיבה תיכונית אצל הבנים. אולפנה מתחלקת ל-2: אולפנה אקסטרנית- כיתות ז'-יב' . יש מוסדות תורניים יותר ומוסדות תורניים פחות. הרמה הדתית, החינוכית והלימודית יחסית גבוהה וכן הרקע הסוציו-אקונומי של התלמידות הוא בינוני ומעלה. מוסדות אלו מאופיינים בפעילויות חברתיות וחינוכיות מרובות. אולפנה פנימייתית- הפנימייה משמשת כבית שני לבנות בו הן מקבלות תמיכה, קידום לימודי, אהבה וחברות. במסגרת זו בשעות אחה"צ הפנימייה גדושה בפעיליויות חברתיות וקידום לימודי. לכל פנימיה יש את הצרכים שלה על כן תכנית העבודה שונה ממוסד למוסד. תכנית העבודה לרוב כוללת: ליווי הבנות, העברת פעילויות חברתיות, קיום אירועים וערבים שונים, שיחות אישיות, ייעוץ והכוונה והתמודדות עם אתגרים שונים.

מה כולל התפקיד?

עבודת בת השרות הנה עבודה רחבה, מעניינת ומאתגרת אשר דורשת מעורבות מקסימלית בנעשה בתיכון/באולפנה תוך דגש על יעוץ, הכוונה, חברות, העברת פעילויות, הרמת פרויקטים חברתיים וחינוכיים, יצירת קשר אישי ולקיחת חלק פעיל בהתמודדות של התלמידים עם כל קושי שנוצר.

האם אני מתאימה?

אם את בעלת יכולת ליצירת קשר אישי, מכילה, חמה, אוהבת, יצירתית, בעלת ראש גדול, סבלנית וסובלנית, אסרטיבית, ליווי אישי, מתמודדת במצבי לחץ, אחראית, גמישה, יודעת להציב גבולות, אוהבת להקשיב, בעלת יכולת הדרכה של קבוצה ויכולת עבודה עצמאית - את מתאימה לנו!. ***ישנם תיכונים הדורשים עזרה לימודית בלבד, על כן על בת השרות להיות עם יכולת לימודית גבוהה על מנת שתוכל להעביר שיעורים פרטיים כהכנה לבגרויות

חינוך בלתי פורמאלי הנו תפיסה חינוכית שהתפתחה בארגוני חינוך וקהילה חוץ בית-ספריים הפועלים בדר"כ בשעות אחה"צ והערב. בבסיסה של תפיסה זו טבועה ההנחה שניתן ורצוי לממש מטרות חינוכיות וחברתיות המשוחררים מכללי המבנה הקיים של בתי הספר. מוסד בלתי פורמלי עשוי להיות תנועת נוער, מועדון נוער, מתנ"ס, מרכז תרבות, נוער וספורט, מרכז התנדבות, מועצות נוער וכו'. הצורה הקלאסית בה מתקיימת הפעילות היא הפעולה, למרות שקיימות צורות רבות (טיול, ערב תרבות וכו'). לרוב הפעילות בחינוך הבלתי פורמלי היא פעילות בדגש חברתי-ערכי, כלומר: עוסקת בדינמיקה קבוצתית ובהקניית ערכים, ופחות בהעברת מידע. המדריך לרוב אינו מבוגר בהרבה מגיל חניכיו בהשוואה למקובל בבתי הספר, כך שהחברה הנוצרת סביב החינוך הבלתי פורמלי הינה חברת נוער: חברה שהנוער בה אחראי על חלק גדול מעיצובה האקטיבי בפועל. בנוסף לחינוך הבלתי פורמלי שפועל מחוץ לכותלי בית הספר, ישנה גם פעילות של חינוך בלתי פורמלי בתוך מסגרת בית הספר- הכולל ריכוז חברתי, חוגי העשרה, מועצת תלמידים, הפסקה פעילה, טיולים וכ'ו. בימינו, יש מודעות רבה לחינוך הבלתי פורמאלי ולחשיבות השילוב בינו לבין החינוך הפורמאלי תנועת נוער היא ארגון של בני נוער העוסק בחינוך בלתי פורמלי. בתנועות הנוער שמים דגש על מעורבות בני הנוער בקבלת החלטות התנועה ובכיוונה. פעילות תנועת נוער נעשית לאור ערכים של החינוך הבלתי-פורמלי כמו: אוטונומיה, עקרון "נוער מדריך נוער", צופיות ועוד. תנועות נוער הן ארגונים רחבים, השואפים להקיף כמה שיותר את עולם החניכים החברים בהן. תנועות הנוער אף מסוגלות להוות חברות נוער שלמות, הכוללות מערכת עצמאית של תרבות, אידאולוגיה, סמלים, השתייכות פוליטית ועוד. תנועות אלו מהוות מעגל השתייכות משמעותי ביותר עבור הנער, המגבש את זהותו מתוך התנועה. בשל כך נחשבת תנועת הנוער לגורם מרכזי בחינוכם של בני הנוער.

מה כולל התפקיד?

התפקיד כבת שירות הינו תפקיד מאוד רחב. החל משיתוף פעולה עם כל הגורמים אשר קשורים לחיי החברה ושעות הפנאי של הנוער (לדוגמא: מרכז לצעירים, מתנ"סים, מרכזי נוער) ועד הדרכת הנוער. כל זה מתוך רצון להקנות להם ערכים וצמיחה על מנת שיתרחקו מהרחוב וממעגלים חברתיים בעיתיים. את התפקידים הללו את יכולה למצוא בקומונה בתנועות הנוער השונות-(בנ"ע, אריאל, עזרא, עוז), מחלקות נוער בעיריות, ליווי צוותי ההדרכה, הרמת פרויקטים חברתיים וקהילתיים. (** הקבלה לקומונה ולריכוז סניפים מתבצע דרך תנועות הנוער עצמן ולא דרך עמותות השרות הלאומי. ההרשמה למיונים מתבצעת דרך אתרי תנועות הנוער השונות).

האם אני מתאימה?

אם את בעלת כוח רצון והמון מוטיבציה, יוזמת, בעלת יכולת ליצירת קשר אישי, מובילה, מנהיגה ואסרטיבית - את מתאימה לנו!

מפת"ן- מפעל תעסוקה לנוער, מסגרת טיפולית חינוכית שיקומית המופעלת על ידי השירות לשיקום נוער במשרד הרווחה בשיתוף הרשויות המקומיות ומשרד החינוך. למעלה מ-30 מפתנים פועלים ברחבי הארץ. המסגרת נועדה לאפשר לבני נוער בסיכון, גילאי 13-17, להישאר בקהילה אף שנשרו ממסגרות חינוך רגילות על רקע קשיים לימודיים או קשיי השתלבות ובעיות התנהגות. במפת"נים משולבים לימודים מעשיים עם לימודים עיוניים, מתוך מטרה להכשיר את הבוגר המיועד להיות אזרח בעל מקצוע. במפתן זוכים בני הנוער למענה בתחום הרגשי, בתחום הלימודי ובתחום יצירה ועבודה. שילוב של משאבים המותאמים לצרכי החניך הנמצא במפתן מסייע למניעת הדרדרות הנערים ומאפשר להם חזרה מוצלחת לפעילות נורמטיבית משמעותית בחברה. עם השנים התפתחו במפתן תכניות לימוד וחוברות מותאמות, המשלבות שכתוב של חומרים ושאלות מותאמות (חוברות בשפה, פיזיקה, מתמטיקה) כדי להקל על הלמידה של התלמידים ולהכינם יותר לקראת מבחני הבגרות. אחת ממטרות המפתן העיקריות היא להקנות לכל החניכים מיומנויות יסודיות בהבנת הנקרא, כתיבה וחשבון, במטרה להוביל כל תלמיד לתעודה של משרד החינוך של שתים עשרה שנות לימוד ועם תעודת בגרות חלקית. צוות המפתן מורכב מצוות ניהולי, לימודי וחינוכי. אליו שייכים מנהל, עו"ס, יועצת חינוכית, צוות מורים ומדריכים לסדנאות המעשיות.

מה כולל התפקיד?

בת השרות במפת"ן הינה חלק בלתי נפרד מהצוות החינוכי. הן בפן הטכני והן בקשר האישי עם הילדים\תלמידים להם היא משמשת דוגמא אישית. בנוסף, תפקידה של בת השרות הוא להעניק תגבור לימודי הן באופן פרטני והן באופן קבוצתי, העברת פעילויות חברתיות וחוויתיות, אחריות לשעות פנאי של התלמידים. כמו כן, בת השרות היא מודל לחיקוי עבור אותם תלמידים ולכן עליה לעודד, לתת מוטיבציה ודוגמא אישית ללימודים, השקעה, רצון, השקעה על מנת שהתלמיד ירצה להחזיק תעודת בגרות\ תעודת מקצוע לחיים.

האם אני מתאימה?

אם את רואה את עצמך כאחת היכולה לשמש דוגמא אישית ומודל לחיקוי עבור אותם תלמידים, מודל להצלחה ופיתוח שאיפות בחיים, אחראית, יוזמתית, יודעת לתת אך יחד עם זאת יודעת להציב גבולות, בעלת חוסן נפשי, בוגרת ובעלת יכולת הקשבה - את מתאימה לנו!

בתי הילד וכפרי הנוער משמשים בית חם ועטף לילדים מבתים הרוסים, וממשפחות מצוקה. מקומות אלו משמשים לחניכים בית חם ומעניקים להם סביבה משפחתית ותומכת. רובו המוחלט של הילדים מופנים לבתי ילד ולפנימיות לילדים ונוער בסיכון ע"י שרותי הרווחה ובתי המשפט. בכל אחד מבתי הילד והפנימיות לילדים ונוער בסיכון עובדים מסביב לשעון, ישנם צוותים מקצועיים מן השורה הראשונה ובהם פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, רופאים, קלינאי תקשורת, מורים, מדריכים, ובנות שרות. בתי הילד והפנימיות מספקים לילידם בנוסף לטיפול אישי גם מרכזי למידה, חוגים- ספורט, מוזיקה, אומנות, יצירה, תרפיה ועוד על מנת לחזק ולעודד את החניכים ולחלצם ממעגל המצוקה והסיכון. בתחום זה ניתן למצוא ארבעה מאפיינים המייחדים את המקומות אחד מהשני: משפחתון\קבוצה- משפחתון, מתנהל לרוב ע"י זוג הורים (נשוי בחיים האמיתיים), הילדים במשפחתון חווים מודל משפחתי. קבוצה מנוהלת ע"י מדריכים בשכר בדומה לקבוצה בפנימייה. כפר\משפחתון יחיד- מקום שיש מקבץ של משפחתונים/קבוצות או משפחתון יחיד. סוג האוכלוסיה- בכל מקום יש מאפיינים שונים של האוכלוסיה המופנית למקום זה. ישנם מקומות שהילדים המגיעים הנם ילדים עם הפרעות נפשיות קשות או ילדים עם הפרעות התנהגות ועוד. חילוני\דתי- אם המקום הנו בעל אופי דתי אז המקום מחנך לחיים דתיים. המקום שומר שבת ואז בנות השירות נשארות שבתות בשירות. אין זה אומר שהילדים מגיעים מבתים דתיים. במקומות חילונים, הבנוות חוזרות כל סוף שבוע הבייתה.

מה כולל התפקיד?

תפקיד בת השרות במקום זה הוא משמעותי מאוד. בת השרות מהווה חלק בלתי נפרד מהצוות החינוכי הן בעבודה הטכנית והן בעבודה היומיומית-קשר אישי ולימודי. לרוב, בת השרות מעבירה פעילויות חברתיות וחווייתיות, אחראית על שעות הפנאי של החניכים. עבודה אינטנסיבית מסביב לשעון.

האם אני מתאימה?

אם את בעלת אחריות גבוהה, יוזמתית, מחפשת מקום לתת בו בלי סוף, יודעת להציב גבולות, בעלת חוסן נפשי, בוגרת, בעלת אוזן קשבת, יכולת יצירת קשר אישי, מובילה, מנהיגה, עם תקשורת בינאישית גבוהה, יודעת לעבוד בצוות, יצירתית, בעלת כושר ארגון, אוהבת להשקיע, בעלת ראש גדול, סבלנית וסובלנית - את מתאימה לנו!

למועדוניות מגיעים ילדים שע"פ החלטת משרד הרווחה אינם יכולים לחזור לביתם לאחר שעות ביה"ס, ולכן הם נמצאים במועדוניות בשעות אחה"צ עד הערב. הילדים אשר נמצאים במועדוניות הינם ילדים המגיעים מבתים אשר קיים קושי רב לגדל, לחנך וללוות את ילדי המשפחה. הילדים שנמצאים במועדונית מקבלים תמיכה, תגבור לימודי ותגבור חברתי. מועדוניות אלו פועלות בדר"כ משעות הצהריים, החל 12:00 בבוקר עד השעה 20:00 בערב. בשעות הבוקר בנות השרות עסוקות ואחראיות לפעילויות אשר יתקיימו במועדונית שהן משולבות בה.

מה כולל התפקיד?

הדרכה של הילדים הנמצאים במועדונית הן בתחום הלימודי-ש"ב, הן בתחום החברתי-העברת פעילויות חברתיות ויצירת קשר אישי.

האם אני מתאימה?

אם את אחראית, סבלנית וסובלנית, בעלת תקשורת בינאישית גבוהה, יכולת עבודה בצוות, מעניקה חום ואהבה לילדים, ראש גדול, יוזמתית, יצירתית, בעלת כושר ארגון, ואת רוצה להשקיע הרבה- את מתאימה לנו!

מעוכבי התפתחות, זוהי לקות אצל ילדים שיש להם קשיים מסוגים שונים. על כן הטיפול מותאם אישית לכל ילד על פי צרכיו. לכל ילד נקבעת תכנית לימודית אישית וההורים מיודעים בדבר התכנית. הילדים מקבלים מגוון טיפולים פרא-רפואיים וכן תמיכה רגשית דרך פסיכותרפיה הבעתית וליווי פסיכולוגי. בתוך תחום זה נכלל גם התחום של גנים שפתיים- קושי שפתי מתבטא בקשיי הבנה כמו למשל: קושי בהבנת ההוראות, רכישת מושגים שפתיים, הבנת שאלות, קשיי הבעה, אוצר מילים, קושי בהגיית המילים. קיים שוני מהותי בין קשיים על רקע שפתי לקשיים על רקע תקשורתי. ילד בעל קשיים תקשורתיים הוא לרוב ילד הנמצא על הרצף האוטיסטי, בעוד ילדים עם קשים שפתיים יתאפיינו בקשיים הנעוצים בשפה ממש ולאו דווקא ביכולתם לתקשר. בגן שפתי הדגש הוא על רכישת מיומנויות שפתיות וזאת לצד תמיכה גם באספקטים ההתפתחותיים האחרים דרך טיפולים פרא-רפואיים ותוכניות שונות.

מה כולל התפקיד?

בת השרות מלווה באופן אישי את הילד על פי תכנית אישית המותאמת לכל ילד לפי קצב ההתקדמות שלו. בנוסף, בת השרות משתלבת בכל הפעילויות המתקיימות במוסד ומהווה חלק משמעותי מהצוות החינוכי של המקום.

האם אני מתאימה?

אם את סובלנית וסבלנית, בעלת יכולת הכלה, יודעת לקבל את השונה/האחר, יכולת להתמודד עם מצבים שונים, מחפשת עבודה מאתגרת, יכולת עבודה באופן פרטני ובצוות – את מתאימה לנו!

לקות למידה זוהי לקות המשליכה על תהליכים קוגניטיביים ובאה לידי ביטוי בקשיים משמעותיים שאינם תואמים את הצפוי בגילו של בעל הלקות ברכישת מיומנויות או בשימוש בקישורים של קשב וריכוז, שפה, קריאה, כתיבה, יכולות חישוביות, חברתיות או רגשיות.

מה כולל התפקיד?

התפקיד דורש יכולת התמודדות עם אתגרים, חלקם צפויים וחלקם לא. הבנות עוסקות בקידום והתפתחות הילד בתחום החברתי והלימודי. כמו כן, התמודדות עם מצבי זעם בלתי צפויים- תסכולים, אכזבות ועוד. הקניית יכולת למידה עצמאית ועבודה משותפת חברתית. בת השרות היא חלק בלתי נפרד מהצוות ולוקחת חלק בפעילויות הכלליות.

 האם אני מתאימה?

אם את סבלנית וסובלנית, בעלת יכולת הכלה, רגישה, חמה, אוהבת ילדים, בעלת תקשורת בינאישית גבוהה, יכולת עבודה פרטנית, יכולת עבודה בצוות – את מתאימה לנו!

הפרעות בתקשורת זהו תחום על הרצף התקשורתי בהן יש הפרעה ביכולת של הילד ליצור קשר עם הסביבה. הדברים באים לידי ביטוי כמו: קושי ליצור קשרים חברתיים, להביע רגשות, הפרעות בדיבור, התנהגות שונה, הקיצוני שבהם- אי שימוש בדיבור באופן מוחלט. העבודה מתבצעת במוסדות מ-2 סוגים: גני תקשורת – גנים המיועדים לילדים אוטיסטים המתנהלים כגן רגיל עם דגשים תקשורתיים. גני אלו"ט- בגני אלו"ט תקבלי הכשרה מקצועית בשיטה בה תעבדי. מדובר בשיטת ABA לטיפול בילדים עם אוטיזם. בסיום הכשרה זו תקבלי תעודה מקצועית אשר איתה תוכלי לעבוד בעתיד במוסדות של אלו"ט. כמו כן מי שמשרתת שנתיים במוסדות אלו"ט מקבלת מענק לימודים נוסף מטעם אלו"ט

מה כולל התפקיד?
בתפקיד זה יש דגש על עבודה פרטנית על מנת לקדם את הילד באמצעות תכנית עבודה הנבנית בתחילת הדרך. הנך חלק בלתי נפרד מהצוות החינוכי אשר נמנה עם אנשי מקצוע כמו- קלינאי תקשורת, תרפיסטים, פסיכולוגים ועוד.
האם אני מתאימה?

אם את סובלנית וסובלנית, בעלת יכולת התמודדות עם מצבי לחץ, יכולת הכלה, התמודדות עם אתגרים, מעניקה חום ואהבה לילדים ובעלת רצון גדול להיות חלק בהתפתחות וקידום הילד – את מתאימה לנו!

מוגבלות פיזית מתחלקת ל-4 תחומים: נכויות- מגבלה בתפקוד גופני הנובעת ממום מולד או מפגיעה פיזית עקב מחלה, תאונה ועוד. מדובר בחלק מהמקרים באנשים סיעודיים. עיוורים\ לקות ראיה- מגבלה זו הנה מגבלה משמעותית בראיה הקיימת גם כאשר האדם הסובל ממנה מרכיב משקפיים שהותאמו לו באופן המיטבי וקיימת בשתי עיניו. לקות זו מתבטא באמצעות קושי אחד או יותר בתפקוד בחדות הראיה, שדה ראיה מצומצם, קושי משמעותי בראיית לילה או בראיה כאשר יש אור חזק. קשיים אלו יכולים להוביל לעיתים עד כדי אובדן ראייה מוחלט – עיוורון. חרשים\לקות שמיעה- לקות אשר האדם מאבד את כושר השמיעה באופן חלקי או מוחלט. על כן, אנשים אלו משתמשים במכשירים על מנת שיוכלו לנהל סדר יום תקין.לקות זו גורמת לאנשים לקשיים בתקשורת ובהשתלבות בחברה וחושפת אותם לסיכונים. לקות שמיעה עלולה להיות כתוצאה מפגיעה באחד ממרכיבי מערכת השמע. שמיעה נחשבת לעיקרית ביכולת תקשורת, לכן ללקות במערכת השמע השפעה ניכרת בכל תחומי השפה, בתחום הקוגניטיבי ובתחום החברתי. שיתוק מוחין- הפרעה בהתפתחות אזורי המערכת המוטורית הרצונית במוח, אשר גורמת ללקות תנועה, שחומרתה נשארת קבועה במהלך כל החיים הבוגרים כאשר הנזק ההתפתחותי מתרחש מתחת לגיל שלוש. שיתוק מוחין איננה הפרעה או מחלה בודדת, אלא היא גורמת לליקוי בתפקודים המוטוריים והוא מלווה בדרך כלל בשיתוק הגפיים ופגיעות אחרות.

מה כולל התפקיד?

בתפקיד זה העבודה הנה עבודה בתחום הלימודי-תגבור לימודי בכיתות הלימוד, שילוב הילדים במסגרות אחה"צ כמו במועדוניות וחוגים, יש מקומות שהעבודה כולל עבודה ועזרה פיזית.

האם אני מתאימה?

אם את אחראית, בעלת חוסן נפשי, בוגרת, סבלנית, בעלת שמחת חיים ונתינה – את מתאימה לנו!

הפרעה נוירו-התפתחותית שבה התפקוד האינטלקטואלי נמוך. בהשוואה לאדם הממוצע, בעלי לקות זו סובלים מאיחור משמעותי או קושי משמעותי ברכישת מיומנויות למידה, מיומנויות תקשורת ומיומנויות הדרושות לפעולות היומיום. הפרעה זו באה לידי ביטוי ב-3 רמות: פיגור קל- נקרא גם הפיגור השיקומי. האדם זקוק לתמיכה מוגברת או תמידית בשני תחומי חיים או תמיכה מוגבלת בכל תחומי החיים. אך נראה שהוא יכול להטיב במצבו ולהשתקם, יש לו יכולת ללמידה בסיסית. (IQ=56-70) פיגור בינוני- נקרא גם פיגור אימוני, לאדם קשה לסגל לעצמו יכולת למידה אך הוא יכול להשתפר תוך חיקוי. ובנוסף הוא זקוק לתמיכה מוגברת או תמידית לפחות בשלושה תחומי חיים או יותר, כשבשאר התחומים הוא זקוק לתמיכה מוגבלת. (IQ=40-55) פיגור קשה- נקרא גם פיגור טיפולי, האדם זקוק לתמיכה תמידית לפחות בשלושה תחומי חיים, כלומר יש צורך לבצע עבורו את הפעילויות החיוניות (האכלה, רחיצה וכו') ולתמיכה מוגברת בשאר התחומים, כלומר גורם חיצוני חייב להיות נוכח ולסייע באופן ישיר בביצוע. (IQ= 25-39)

מה כולל התפקיד?

תפקיד משמעותי ומאתגר, השתלבות במקומות הלימוד בשעות הבוקר ובשעות אחה"צ. ליווי התלמידים בכל תחומי החיים שלהם, הקניית מיומנויות למידה, תפקיד זה הנו תפקיד חינוכי, שיקומי, חברתי ונעשה באופן קבוצתי.

האם אני מתאימה?

אם את יוזמת, בעלת שמחת חיים, בעלת חוסן נפשי - מפגש על בסיס יומיומי עם לקות תפקודית ופיזית, בעלת יכולת נתינה, הרבה סבלנות, יכולת קבלת השונה – את מתאימה לנו!

ליקוי בריאותי בתחום ההתנהגות וההרגשה הנפשית המתבטאת בדפוס התנהגותי או חשיבתי, שונה מהנורמה וגורם למצוקה משמעותית או לפגיעה משמעותית בתפקוד. בתחום הפסיכולוגיה הקלינית והפסיכיאטריה משמש המונח בסיווג התנהגויות על ציר בין נורמאליות לבין אבנורמליות לצורך אבחון וטיפול.

מה התפקיד כולל?

סיוע בתחום הלימודי, לקיחת חלק בפעילויות חברתיות, שיקום וקידום הילד. הבנות מצטרפות למסגרות לימודיות או בריאותיות ושם משתלבות בעבודה היומיוומית עם הילדים והנוער אך לא במסגרת הטיפולית-פיזית.

האם אני מתאימה?

אם את יודעת להתמודד עם מצבי לחץ ועם מצבי התנהגות קיצוניים, בעלת חוסן נפשי, יוזמתית, יצירתית, סבלנית סובלנית – את מתאימה לנו!

 תחום זה מתאפיין ב-2 מוקדים עקריים: מרכז תעסוקה- מסגרת שיקומית אשר מקנה לעוסקים בה ערכי עבודה, חיזוק מיומנויות, כישורי חיים לקראת עבודה עצמאית. מקום זה מיועד לאנשים מבוגרים הסובלים מלקות זו. דירת אימון- בדירה זו מתגוררים קבוצה של אנשים בעלי לקות מסוימת, (פגועי נפש, נכים, פיגור). מטרה של דירה זו הינה השגת חיים עצמאיים ואחריות. זאת באמצעות אנשי מקצוע המלווים את הקבוצה.

מה כולל התפקיד?

השתלבות בצוות החינוכי, עזרה בפן הטכני ובפן התפקודי, הפעלת סדנאות שונות, פיתוח ויצירת קשר אישי עם המטופלים כאשר את מהווה עבורם לאוזן קשבת ויצירת קשר אישי.

האם אני מתאימה?

אם את בוגרת, בעלת שמחת חיים, רצון לתרום, יכולת עבודה עם אוכלוסייה בוגרת ופגועה, סבלנית – את מתאימה לנו!

טיפול באמצעות בע"ח היא שיטה בפסיכותרפיה ובריפוי בעיסוק המסתייעת בבע"ח על מנת לשפר את בריאותו ואיכות חייו של האדם המטופל. טיפול באמצעות בע"ח מיועד לשפר את תפקודו הפיזי, חברתי, רגשי וקוגנטיבי של האדם. שיטה זו של טיפול מיועדת לאנשים בעלי קשיים פיזיים, נפשיים, רגשיים והתנהגותיים. באמצעות שיטה זו, יש יכולת לסייע לאנשים בעלי תסמונות מתוך הספקטרום האוטיסטי ולהגביר את הקשר שלהם עם הסביבה החברתית.

מה כולל התפקיד?

תמיכה, ליווי וחיזוק של הילד מול בע"ח במהלך הטיפול עם החיות וכן, תחזוקת החווה וסיוע בכל הקשור לטיפול בבעלי החיים.

האם אני מתאימה?

אם את אוהבת ומתחברת לבע"ח ולילדים, אוהבת אתגרים, בעלת כוח פיזי, בחלק מהמקומות נדרש ניסיון מוכח ברכיבה. יש מקומות שנותנים את ההכשרה המתאימה בתחילת השנה.

תחום זה מתאפיין בתפקידים מנהליים שלרוב מתבצעים בסביבה משרדית וכולל הרמת פרויקטים לפי צרכי המקום בו הבת נמצאת.

מה כולל התפקיד?

 התפקיד משתנה ממקום למקום. תחום זה הוא תחום רחב מאוד ויכול לנוע מניהול משרד, תפעול המקום, הכנת מסמכים לוועדות ודיונים חשובים, קבלת קהל, קביעת לוחות זמנים ועד ארגון הפנינג לילדי שכונות מצוקה והגשמת משאלות לילדים חולים.

האם אני מתאימה?

אם את אחראית, אכפתית, בעלת יכולת סדר וארגון, ידע בסיסי בעבודה מול מחשב, סבלנית, ייצוגית ושירותית - את מתאימה לנו!

זהו אתגר ציוני ממדרגה ראשונה שבו לבת שרות ישנה האפשרות לקחת חלק בקידום ובהשתלבות עולים חדשים בחברה הישראלית.

קליטת עליה הוא התהליך שבו עולה חדש מסתגל לחברה ולתרבות בישראל. לכן, קליטת עלייה מחולקת ל-2: קליטת עליה עם יוצאי העדה האתיופית: העבודה עם העדה האתיופית מתקיימת בבתי הספר, במרכזי קליטה ובשכונות בהם יש ריכוז גדול מהעדה. תכנית שח"ם הינה תכנית ייחודית לבת עמי המיועדת עבור ילדים ומשפחות יוצאי אתיופיה בעיקר. משפחות אלו חיות מתחת לקו העוני, לרוב לא דוברי עברית, בעלי קושי הסתגלות לאורח החיים בארץ. מטרת התכנית היא לספק להם את המענה הנדרש באמצעות חונכויות בתחום הלימודי, חברתי, משפחתי, זאת באמצעות 2 פרמטרים עיקריים: 1- פיתוח כישורי החיים בתחומים הנדרשים להתפתחות הנדרשת של הילד. כמו: הערכה עצמית, ידיעת השפה העברית והתמודדות עם מצבי לחץ 2- פיתוח שאיפות ויכולת לשאוף לעתיד מצליח, השתלבות בעולם ההשכלה והתעסוקה באמצעות סדנאות מתאימות, סיורים באקדמיה, מפגשים עם אנשי מקצוע, סדנאות ופגישות עם צעירי הקהילה שעברו תהליך דומה וכיום מנהלים אורח חיים רגיל ויכולים להוות מודל לדוגמא. קליטת עליה יהודי ארה"ב ואירופה: תכנית זו מיועדת עבור יהודי אירופה וארה"ב אשר מגיעים לארץ לפרקי זמן מסוימים .

מה כולל התפקיד?

תכנית שח"ם- בפעילות זו מתבצעת בפריסה ארצית בבי"ס, בבתי המשפחות, מרכזים שכונתיים וקהילתיים. בנות השרות מלוות את המשפחות בכלל ואת הילדים בפרט. העבודה נעשית בתוך המערכת המשפחתית וגן במערכת הבית-ספרית. זאת בכדי להעשיר ולחזק את המסגרת החינוכית והמשפחתית שקיימת. קליטת עליה יהודי ארה"ב ואירופה- בתכנית זו, העבודה מתבצעת במרכזי קליטה, קיבוצים, באמצעות לימוד השפה העברית, העברת פעילויות, עזרה בתהליך הקליטה בארץ באמצעות סיורים, תכניות לימוד שונות ועוד.

האם אני מתאימה?

אם יש בך תחושת שליחות, ראש גדול, ראיה רחבה, קשב, יכולת להוביל שינויים (בחלק מהמקומות נדרשת שפה זרה שניה כמו, צרפתית, אנגלית כשפת אם) - את מתאימה לנו!

תחום זה מתמקד בעבודה עם קשישים ניצולי שואה באמצעות הכנסת אור לחיים, הווי חברתי, פעילויות שונות ומגוונות במסגרת פרויקט "והדרת". פרוייקט "והדרת פני זקן" של המשרד לאזרחים ותיקים הנו פרויקט המשלב בנות ובני שרות לאומי ואזרחי בעבודה מול אוכלוסיית הוותיקים על מנת ליצור מחויבות ערכית ומוסרית בין הדורות.

מה כולל התפקיד?

במסגרת תפקיד זה לבת השרות מותאם לוח זמנים שבו היא פועלת במספר מקומות-(בתי אבות, פרויקט והדרת אומנות, פרויקט והדרת מוזיקלי, פרויקט והדרת תאטרון, ביקורי בית קבועים בשעות אחה"צ, זאת על מנת ליצור תוכן והווי בחיי היומיום של הקשיש וזאת באמצעות העשייה המרתקת והמגוונת.

האם אני מתאימה?

אם את בעלת יכולת הקשבה, יכולת פיתוח שיחה, הענקת חום ואהבה, אחראית ובעלת המון סבלנות - את מתאימה לנו!

בית החולים הוא מערכת מורכבת הכוללת מערכות קטנות יותר: מחלקות אשפוז, מרפאות, מכונים, חדרי מיון, חדרי ניתוח, מעבדות ועוד, מטרת בתי החולים להביא את המאושפזים לרמת בריאות בטווח הנורמה שתאפשר תפקוד תקין מחוץ לבית החולים.

מה כולל התפקיד?

במסגרת זו בנות השרות משתלבות במחלקות השונות ועוזרות בתפעול השוטף של המחלקה אליה הבת משויכת- עבודה משרדית, עבודה סיעודית, עזרה לאחיות. הבנות הן חלק מצוות המחלקה ופועלות בה במשך השנה. לעיתים הבת משויכת למספר מחלקות במקביל בהתאם לצורך ושיקול דעת הצוותים השונים.

האם אני מתאימה?

אם את מתעניינת בתחום הרפואה והסיעוד, רוצה להתנדב במקום מאתגר ומעניין שנוגע במצבי בריאות שונים ומגוונים - את מתאימה לנו!

קיבוץ הוא צורת התיישבות שיתופית ייחודית לציונות, ליישוב ולמדינת ישראל, המבוססת על שאיפת הציונות להתיישבות מחודשת בארץ ישראל ועל ערכים- שוויון בין בני האדם ושיתוף כלכלי ורעיוני. הקיבוץ הוא בדרך כלל יישוב קטן המונה מספר מאות תושבים, ופרנסתו מחקלאות ותעשייה. כיום, ישנם קיבוצים שעברו הפרטה ולא מתנהלים כקיבוץ. בקיבוץ ישנה אווירה כפרית ופסטורלית אשר ייחודית למקום התומכת בכל אחד מחבריה אך, כן דורשת מהם להיות מחויבים למשימות הקיבוץ כמו-כביסה, מטבח, חקלאות, ייצור וכמובן אירועי הקיבוץ.

מה כולל התפקיד?

הקיבוצים נמצאים באזור הדרום ,גוש עציון ואזור הצפון. כאשר קיבוצי הדרום הנם: בארות יצחק, כפר עציון, מגדל עוז, סעד, עלומים, משואות יצחק, קבוצת יבנה. קיבוצי הצפון הנם: טירת צבי, לביא, מרב, מלכישוע מעלה גלבוע, עין הנציב, ושדה אליהו. לכל קיבוץ אופי שונה על כן מגוון התפקידים משתנה מקיבוץ לקיבוץ החל מגני ילדים, בי"ס יסודיים, בתי ילד, חינוך בלתי פורמלי, ריכוז נוער ועוד. בנות השרות משתלבות באופן פעיל בפעילויות הקיבוץ ומהוות חלק בלתי נפרד מהעשייה במקום.

האם אני מתאימה?

אם את מחפשת אידיאלים של חיי שיתוף, קהילה וחיבור לאדמה ומחפשת להיות חלק מקבוצה מגובשת ושיתופית - את מתאימה לנו!

יישוב קהילתי הוא יישוב המבוסס על שיתוף חברתי ,חיי קהילה פוריים ומגובשים לצד חיים עצמאיים של כל אחד מהתושבים והחברים בה. רוב היישובים הקהילתיים הנם יישובים של מפוני גוש קטיף ובכל יישוב נמצאות בנות שרות על פי צרכי המקום.

מה כולל התפקיד?

לכל יישוב אופי שונה ולכן תפקידי הבנות שרות מגוונים מאוד- ריכוז נוער, חינוך מיוחד, גני ילדים, קומונה, מועדוניות, קשישים ועוד. בת השרות משתלבת במסגרת התפקיד שבה בחרה לעסוק מתוך מטרה לעזור ולהשתלב בחיי הקהילה.

האם אני מתאימה?

תפקיד זה דורש בנות בעלות ראש גדול, רצון גדול לעשייה, להיות חלק בלתי נפרד מהיישוב ומהקהילה.

הדרכות טיולים עוסקות בלימודי וידיעת ארץ-ישראל וחינוך תורני סביבתי. יש הדרכות ברמה ארצית, יש הדרכות המתמקדות באזור מסוים, ויש המתמקדות בעיר גדולה אחת.

מה כולל התפקיד?

על מנת להיות מדריכת טיולים מוסמכת נדרש תו תקן המקנה "רישיון" לכך. על כן, בת השרות עוברת הכשרה מקצועית מטעם משרד החינוך ואיגוד המדרשות להדרכת טיולים ברחבי הארץ.

בת השרות מתחייבת למקום לשנתיים.

תהליך המיון מתחיל במסגרת המיונים המוקדמים החל מחנוכה.

האם אני מתאימה?

אם את אוהבת היסטוריה, גיאוגרפיה, ידיעת הארץ, תנ"ך, וטבע, בעלת כושר דיבור, עמידה מול קבוצה ויכולת להוביל אותה - את מתאימה לנו!.

מדרשות ומרכזים להעמקת יהדות במסגרת איגוד המדרשות/איגוד המרכזים לזהות יהודית, נועדו בשביל להוסיף תוכן לשגרת חייהם של תלמידי ישראל ולהעמיק את הזהות היהודית שלהם. במדרשות, ההדרכות לרוב הן חד פעמיות בעוד שהמרכזים מעבירים מערכים המשכיים לקבוצות שונות או חלק ממערכת הלימודים של בתי"ס/גני ילדים/תיכונים השונים בהם פועלים.

מה כולל התפקיד?

במסגרת ההדרכה על בת השרות להכין מערכים וחומרי פעילות מגוונים ולהעביר אותם במוסדות החינוך השונים תוך התאמה המתבקשת של המוסד עצמו.(ישנם מוסדות חילוניים ומוסדות דתיים) (** תהליך המיונים מתחיל במסגרת המיונים המוקדמים החל מחנוכה)

האם אני מתאימה?

אם את בעלת יכולת הדרכה, ראש גדול, יכולת ליזום פעילויות רחבות, רצון לעבודה מרובה שלעתים דורשת מעבר לשעות העבודה - את מתאימה לנו!

בהדרכת מוזיאונים, המדריכים רוכשים ידע בתחום שבו הם מעוניינים להדריך, מקבלים כלים להדרכות קבוצות מבקרים, ליווי שלהם ועוסקים בהפעלות מיוחדות הקשורות למוזיאון בו הם מדריכים. בבת-עמי, מגוון רחב של מוזיאונים לאומיים ומוזיאונים של משרד הביטחון הכוללים העברת סיורים במוזיאונים ובבתי-ספר, הנחלת המורשת של עם ישראל לדורות הבאים.

מה כולל התפקיד?

תפקיד הדרכתי הבנוי לפי מסלולי הסיור השונים של המוזיאון תוך התאמת ההדרכה לגילאי ואופי הקבוצה.

האם אני מתאימה?

אם את בעלת יכולת הדרכה והנעה של קבוצות, כושר ביטוי גבוה, משמעת עצמית, יכולת למידת תכנים - את מתאימה לנו! (**בת המעוניינת בהדרכת מוזיאונים דרך משרד הביטחון נדרשת לעבור תהליך מיונים של משרד הביטחון דרך אתר בת-עמי. www.bat-ami.org.il).

בשנים האחרונות אנו עדים לאיכות חיים ירוקה אשר מתבטאת באמצעות סביבה ירוקה, אקולוגיה, שימור, מחזור, טבע ביולוגיה, כדור הארץ ועוד, באמצעות המשרד לאיכות הסביבה ישנם תקני הדרכה מרתקים בבתי ספר וגני ילדים באמצעות העברת פעילויות הקשורות לנושא איכות הסביבה.

מה כולל התפקיד?

תפקיד בת השרות מתחלק ל-2: 1- הדרכה. 2- ארגון ומנהלה. בתפקיד ההדרכתי בת השרות מעבירה פעילויות וחוגים בבתי ספר, גני ילדים ומתנ"סים באזור בו היא משובצת. בנוסף, בת השרות מדריכה באגף חופים וים בתחום זה בת השרות יוצאת לפעילויות בשטח. בתפקיד הארגוני מנהלתי, בת השרות משובצת במשרדי איכות הסביבה במחלקות השונות.

האם אני מתאימה לתפקיד?
אם את בעלת כושר הדרכה, אהבה וסבלנות לילדים, חיבור לנושא איכות הסביבה וגיאוגרפיה וכושר ביטוי גבוה - את מתאימה לנו!

פרויקט ייחודי של בת-עמי המשלב את בנות השרות הלאומי בעשייה הביטחונית בתחומים השונים. תחום זה הנו תחום של תרומה למדינה בדרך ייחודית, מקצועית ומאתגרת. בתחום זה ניתנת האפשרות להנות משרות ערכי ומשמעותי מלא סיפור ועשייה.

מה כולל התפקיד?

סביבת העבודה במשרד הבטחון הינה סביבת עבודה מתקדמת ומקצועית, בת אשר בוחרת בתחום זה נחשפת לעולם תוכן סודי ורגיש ולכן השרות מותנה בתהליך של סיווג בטחוני. רוב התפקידים הם במרכז הארץ- ת"א-קריה, תל השומר, ישנם תקנים נוספים בטבריה, חיפה, נתניה, רחובות, ירושלים ובאשר-שבע. בת השירות זוכה למעטפת תומכת ומחזקת הן אישית והן דתית ומקצועית. תחומי משרד הבטחון הנם תחומים רחבים הכוללים- מחקר ופיתוח טכנולוגיות, תכנון לאומי, ניהול מידע בטחוני ומדיני, ארגון פרוייקטים, דפילומטיה וקשרי חוץ, הסברה ותקשורת, לוגיסטיקה תיאום ובקרה, שיקום נכי צה"ל, משפחות והנצחה, יחידות מוזיאונים ועוד.

**תהליך המיון מתחיל דרך אתר בת-עמי ומורכב ממספר שלבים,לכן, מומלץ להתחיל את שלב המיונים כבר עכשיו.

האם אני מתאימה לתפקיד?

אם את מחפשת עשייה ביטחונית וחברתית ביחד - את מתאימה לנו!!!

גרעין זוהי קבוצה שמגיעה לגור ביחד באזור בעל אוכלוסיה יהודית או דתית מועטה מתוך מטרה לחזק את הזיקה ליהדות באותו מקום וליצור אינטגרציה ושינוי חברתי. בבת עמי ישנם 30 גרעיני בנות שרות לאומי אשר ממוקמים בפריפריה החברתית-גיאוגרפית בארץ ומרבים בעשייה חברתית ומשמעותית בשיתוף עם הגורמים הפעילים בכל קהילה לדוגמא: עירייה, קהילת המקום, תנועות נוער, מוסדות חינוך ועוד.

לכל גרעין ישנה רכזת אוהבת, משקיעה ומחברת בין בנות השרות לקהילה ולמשפחות הקהילה. גרעיני עמי, להביא רוח של עשייה, שינוי וחיבור לקהילה.

מה כולל התפקיד?

בבוקר - הבת משובצת בתקנים השונים כמו- גני ילדים, בתי ספר, תיכונים, אולפנות, מועדוניות, תקני חנ"מ, תקן גרעין-עבודה ארגונית, אחה"צ - בנות השרות משולבות בתקן השייך לקהילה, מועדוניות, תנועות נוער, ריכוז נוער, הדרכה, חונכויות ועוד. מידי שבוע בנות השרות עורכות "ישיבת גרעין", על מנת לקדם את העשייה השבועית והחודשית. בכל גרעין אופי הפעילות שונה. בנות השרות מחוייבות בשבתות על פי צרכי הגרעין.

האם אני מתאימה לתפקיד?

אם את בת אידיאליסטית שמוכנה לעבוד בקהילה ועבור הקהילה, לעבוד עם אוכלוסיות חלשות, ואת לא נרתעת מעבודה מסביב לשעון - את מתאימה לנו!

*מיועד לשנה שנייה בלבד

שרות לאומי בתפוצות הנו פרויקט ייחודי של בת-עמי בשיתוף תנועת בני-עקיבא העולמית אשר מיועדת לבנות שנה שנייה אשר עסקו בתחומי חינוך והדרכה במהלך שנת השרות הראשונה שלהן.

מה כולל התפקיד?

בנות השרות הלאומי היוצאות לשליחות זו נשלחות לבתי ספר וקהילות ברחבי העולם במטרה לחזק בהם את הזהות היהודית, הציונות והזיקה לישראל. בנות השרות משתלבות בקהילות בצפון ודרום אמריקה, אוסטרליה, צרפת, רוסיה ואנגליה. הבנות נשלחות בצוותים של שתיים לפחות.

האם אני מתאימה לתפקיד?

תפקיד זה מיועד לבנות בעלות כושר מנהיגות, חדורות מוטיבציה ותודעת שליחות גבוהה, ניסיון בעבודה עם ילדים ובני נוער, ניסיון בהדרכה.

תהליך המיון כולל יום עיון להכרת התכנית, מבדקי התאמה, ראיונות אישיים, מבחני ידע ושפה ומרכזי הערכה. תהליך השיבוץ כולל מספר מפגשים עם נציגי הקהילות השונות. תהליך ההכשרה כולל שני ימי עיון וסמינר של שבוע בקיץ.

לפרטים נוספים ניתן לשלוח מייל- overseas@bat-ami.org.il