דלג לתוכן המרכזי
תפריט
צרו קשר
גישה מהירה
En
English

לא עוד סתם יום הולדת

לא עוד סתם יום הולדת

גרעין נתניה מרימות פרויקט בת מצווה לבנות כיתה ו' בעיר, השיא היה מסיבת גדולה ומושקעת.

לא כל יום מתרחשת מסיבה בשכונת אזורים בנתניה. רק שהפעם זו לא סתם מסיבה, זאת הפקת בת מצווה גדולה ומושקעת שבנות השירות שלנו בגרעין הרימו לבנות כיתה ו' בעיר. פרויקט בת המצווה של גרעין נתניה פועל מאז הקמתו לפני 10 שנים, עבור קבוצת בנות בכיתה ו' משכונת אזורים, ומטרתו להכין את הבנות לקראת הגיל המשמעותי הזה ולהעבירן תהליך מיוחד במהלך השנה.  

גרעין נתניה קיים כבר 10 שנים, ומאז הקמתו מפעילות בנות הגרעין פרויקט מיוחד עבור בנות שכבת ו' בשכונה, הבאות ממשפחות במצב סוציו אקונומי נמוך. רוב הבנות לא חוגגות בת מצווה. הן לא מבינות את מושג, את המשמעות של להגיע לגיל מצוות ולרובן אין את היכולת הכלכלית לחגוג. רות כהן, רכזת גרעין נתניה שהייתה חלק מהקמת הפרויקט מספרת, " החלטנו לפתוח את התכנית לבנות מצווה, במטרה להעביר אותן תהליך במהלך השנה". התכנית מורכבת ממפגשים אישיים, בנות השירות זוכות לשמוע על המשפחה, התחביבים ולהכיר לעומק את הבנות איתן הן עובדות. לירון, בת שירות מגרעין נתניה שלוקחת חלק נכבד בתכנית מספרת, "נוצרת היכרות מיוחדת שלא תמיד מתאפשרת בקבוצה, אנחנו נפגשות עם הבנות בדירה שלנו או בים, שומעות עליהן ומצליחות להתחבר". יש גם מערכי פעילות בנושאים שונים סביב שנת בת המצווה. רות מספרת על התכנים אותן הן מעבירות, "אנחנו מדברות עם הבנות על אני וגופי, אני והחברה, אני והמשפחה, ניסינו להתחבר לאימהות ולמושג בת מלך". לירון מוסיפה,  "אנחנו מעבירות מערכים על לחץ חברתי, על האור שבי, אנחנו מעבירות פעילויות על גבולות ועוד תכנים שמכינים אותן לבת מצווה". בנוסף הבנות מארגנות התנדבויות כמו חלוקת עוגיות בראש חודש אדר קמחא דפסחא וערבי שיא כמו ערב כישרונות צעירים ועוד.

בנות השכונה שומעות על תכנית הבת מצווה באמצעות פרסום של הגרעין ברחבי השכונה ומפרסום שעובר מפה לאוזן, והבנות מצטרפות. " לא כולן מכירות את כולן. בהתחלה הן לא רצו לערבב בין  בתי הספר, אבל עם הזמן הן  מכירות זו את זו ומתחברות", לירון משתפת, " הרבה מהבנות לא רוצות לספר ולשתף את ההורים, אבל הן בוחרות להגיע ולקחת חלק". לכל מפגש מגיעות כ10 בנות, שמחכות למפגשים בקוצר רוח, זוכות להכיר עוד בנות בגילן מהשכונה, ונוצרת קבוצת בנות איכותית. "הפכנו לקבוצה, אפשר להרים איתן פרויקטים, והמטרה שגם אחרי הן יישארו ביחד", משתפת לירון על חשיבות הקבוצה.

השיא של התכנית התקיים שבוע שעבר במסיבת בת מצווה שערכו בנות הגרעין ל15בנות בת המצווה. "התקיים אירוע בסדר גודל שלא היה באף עמותה" מספרת רות כהן הרכזת. הערב התקיים באולם של אחד מבתי הספר בשכונה, וכולו התבסס על תרומות של עם ישראל. "עם ישראל פתח את הלב" מספרת רות. הכל היה בהתנדבות, מהשמלות, האיפור ותסרוקות לבנות, הקייטרינג, התקליטן, סידורים עם שמות הבנות ומתנות, ממש כולם תרמו למען הפרויקט החשוב הזה.

יום האירוע עצמו החל מהצהריים, הבנות הלכו לבית ספר בו מגמת איפור ותסרוקות הכינו אותן ליום הגדול. את השמלות הן מדדו שבוע לפני, בזכות גמ"ח שהביא כ60 שמלות וכל אחת בחרה את מה שמתאים לה. כשהן היו מוכנות, הגיעה צלמת, גם היא בהתנדבות ועשתה לכל אחד סדרת צילומים. האורחים הגיעו בשעות הערב, הייתה אווירה מיוחדת ומרגשת. האימהות היו עם דמעות בעיניים, הבנות היו בעננים והערב החל. "עשינו לכל אחת כניסה מיוחדת לאולם" מספרת לירון, "היו ריקודים רבים והרבה אוכל" היא מוסיפה. הערב היה מלא בתוכן. הבנות סיפרו על התהליך שעברו. הייתה מצגת, קנווס עם תמונה של כל בת עם אפשרות לכתוב ולברך מסביב, ריקודים וסעודה כיד המלך. "היה ערב מרגש וייחודי" מספרת רות.  "הבנות נהנו בטירוף, כולם רקדו וזרמו ולא רצו לחזור הביתה", לירון מספרת על האווירה המיוחדת שהייתה באולם, "הבנות התרגשו וכל כך חיכו לזה, כל השכונה דיברה על זה".

כל בנות גרעין נתניה היו שותפות לפרויקט. בערב עצמו הן הרימו הכל, קישטו, ערכו שולחנות, בלעדיהן הערב לא היה נראה כך. לאחר הערב המיוחד, פנו בנות הבת מצווה לבנות הגרעין והכירו תודה. "לבנות קשה להכיר תודה, והן באו יחד עם ההורים לומר תודה ולהגיד כמה הן נהנו", מספרת לירון. הערב המשמעותי הזה מתקיים מידי שנה, בהפקת בנות הגרעין. אין ספק שזה חשוב וגדול ושבנות המצווה מצליחות להבין את גודל השנה המיוחדת, כי זה לא עוד סתם יום הולדת.

WhatsApp Image 2019-06-20 at 11.04.00
מזכרת לבנות, תמונה עם ברכות מסביב