דלג לתוכן המרכזי
תפריט
צרו קשר
גישה מהירה
En
English

כולנו שונים אך שווים

כולנו שונים אך שווים

ארגון "מקום לכולם"- העלאת המודעות לקבלת האחר.

כולנו מייחלים למקום בו נהיה מאושרים, חלקת אלוקים קטנה בה נחוש באהבה, בתמיכה, בהערכה. מקום בו נרגיש שלמים עם מי שאנו. ארגון "מקום לכולם" פועל לקדם חברה נגישה שבה גם לאנשים עם מוגבלויות יהיה מקום בלב ליבה של החברה. ירדן גולדברג, בת שירות לאומי, המשרתת בארגון זה דרך תוכנית משלבים של בת עמי, משתפת אותנו בראיון מעורר השראה. כיצד מילדה דחויה בחברה, הפכה לצעירה בעלת ביטחון, החושפת מידי יום את סיפורה וגורמת לפעימות בלב כל התלמידים הקשובים לחוויית חייה.

ירדן, המאובחנת בP.D.D. (תסמונת על רצף האוטיזם) עסקה, במסגרת השירות הלאומי בארגון מקום לכולם, בהעלאת המודעות לקבלת האחר במשך כל ימות השנה.
ארגון מקום לכולם, שנוסד על ידי נחמה כהן, פועל לקדם חברה נגישה, שבה אנשים עם מוגבלויות יהיו שותפים מלאים במרקם החיים, ויוכלו לממש את הזכויות והיכולות שלהם בדרך שבה יבחרו.
במסגרת השירות הלאומי במקום לכולם, קבוצת מנהיגות צעירה המתמודדות עם מוגבלויות שונות פועלת במערכת החינוך בקרב אלפי תלמידים, באמצעות העברת מערכי חינוך בנושא נגישות והכלה.
ירדן חשה סיפוק רב מעבודתה ורואה חשיבות רבה לעשייתה. ירדן שירתה במסגרת תוכנית משלבים של ארגון בת עמי. המיועדת לצעירים בעלי מוגבלויות שונות ופטור משירות צבאי ומסייעת להשתלבותם במערך השירות הלאומי.

ירדן במהלך ההכשרה

דרך משלבים מקבלים הצעירים התנסות אמיתית לקראת השתלבות בעולם התעסוקה והחברה בעתיד ומהווה בסיס להמשך השכלה ורכישת מקצוע לאחר השירות.
ירדן וחבריה מקבלים ליווי ומעטפת מקצועית לאורך השירות ונותנים מענה לצרכים המיוחדים. בתוכנית משלבים משרתים 250 צעירים וצעירות במגוון התחומים הפתוחים לכלל מתנדבי השירות הלאומי בכל רחבי הארץ.

תוכנית זו פועלת בשותפות עם עמותת גוונים, המציבה סטנדרט גבוה תוך התייחסות נורמטיבית לבעלי מוגבלויות כמתנדבים לכל דבר.
ייחודה ופועלה של התוכנית היא בדגש על הבניית ותפיסת הזהות של המתנדבים כצעירים המשרתים את החברה. מכאן שכשאר בני גילם הם מתמודדים עם קשיים במהלך השירות וחולמים על עתידם.

במסגרת השירות הלאומי בארגון מקום לכולם העבירו ירדן ועמיתיה סדנאות לתלמידי בתי הספר בירושלים וסביבותיה. סדנאות מאתגרות אלו מפעילות את התלמידים בדרכים יצירתיות, על מנת להנחיל את הערך של קבלת השונה.

באמצעות מתודות ומשחקים שונים ירדן סייעה לתלמידים להיכנס לנעלי האחר בחברה, בדגש על ארבע המוגבלויות הבאות : ,C.T. תסמונת דאון, לקות ראייה ועקמת.
אחד ממפגשי השיא עם התלמידים הוא במפגש השלישי בסדרה, כאשר בני ובנות השירות הלאומי המנחים את הסדנאות מאפשרים הצצה לעולם בעלי המוגבלויות כדי להבין כיצד הם חווים את יחס החברה אליהם. תגובות התלמידים מאוד מרגשות, הם מזדהים עם הסיפור ומפיקים לקח להתנהגות שלהם עצמם כלפי הזולת.

כשהייתה ירדן תלמידה בבית הספר היסודי לעגו לה בנות כיתתה כשגרה יומיומית רק בשל היותה שונה. לאחר ארבע שנים בהם סבלה מאוד מבחינה חברתית החליטה לשנות את הנוף האנושי בו למדה. היא עברה לבית ספר אחר, שם אובחנה לראשונה כבעלת תסמונת אוטיסטית P.D.D , וקבלה מענה כולל לכל צרכיה מבחינה לימודית ורגשית.

המערכת חיבקה אותה ונתנה לה להרגיש שווה ככל הילדים. היא חשה טוב מבחינה חברתית ואף החלה לפרוח בפיתוח כישרונותיה. היא החלה לכתוב סיפורי מדע בדיוני, וכששיתפה את חברותיה בתוצרים פרי עטה קבלה משוב חיובי ופרגון. בימים אלו היא שוקדת על כתיבת ספר בשם "לשם שינוי", ומעוניינת להוציאו לאור.

כיום ירדן מרגישה מחוזקת עד כדי שכך שבמסגרת פעילותה בשירות הלאומי היא אזרה אומץ וחזרה לבית הספר היסודי הראשון על מנת להעביר לתלמידים את סדנאות מקום לכולם.

"אני שבילדותי ישבתי באותו בית הספר כתלמידה וספגתי יחס שלילי הגעתי לכאן ובעזרת הסיפור שלי שיקפתי לתלמידים את המצב והסברתי להם כיצד החברה צריכה למנוע הישנות מקרים כמו שלי, בכך סגרתי מעגל בחיי. במקום בו עברתי התמודדות לא פשוטה כילדה, הגעתי כצעירה בשירות לאומי להעביר את המסר".

המסר של ירדן הוא הכי ברור והכי צודק שיכול להיות: "לא לפגוע במישהו בגלל שהוא שונה. כולנו צריכים להיות אדיבים אחד לשני בלי לבדוק איך האחר נראה".

ירדן מסבירה שהשירות הלאומי היווה מקפצה משמעותית ביותר עבורה. מילדה שלא מסוגלת לתקשר עם סביבתה, ואף לא יכולה כלל לשוחח בטלפון, הפכה לצעירה מתקשרת ומשפיעה על סביבתה.

"אם הייתי יכולה הייתי ממשיכה בשירות הלאומי גם לשנה שלישית" מסכמת ירדן. "זו תחושת שליחות אמיתית להיות זו ש מעצבת את התודעה של הדור הבא בחינוך ליחס של כבוד לכל אדם וקבלת האחר".