דלג לתוכן המרכזי
תפריט
צרו קשר
גישה מהירה
En
English

בדרכי שירות לאומי

תחום "בדרכי", בעמותת בת עמי, עוסק בליווי צעירות וצעירים במצבי סיכון ומצוקה. מטרת התחום היא לאפשר לצעיר/ה להגשים את יכולותיהם ולקבל הזדמנות לחיים בוגרים מלאים.  
"בדרכי" מפעיל עבור הצעירות/ים שלוש תוכניות:

  1. צל"ש- צעירים.ות לפני שירות
  2. בדרכי – שירות לאומי- אזרחי (לשעבר "נערים ונערות למען הקהילה")
  3. תכנית ההמשך – לבוגרות ובוגרי תכניות "בדרכי.

התכניות הנ"ל מלוות את הצעירות.ים לתקופה של עד שבע שנים. הליווי ארוך הטווח מעניק לצעירות וצעירים במצבי סיכון כלים להתמודדות עם מצבי חיים שונים; הגברת תחושת המסוגלות; הרחבת אפשרויות הבחירה; בניית קשר משמעותי; ויצירתן של חוויות הצלחה.
מדי שנה משתתפות בתכניות כ-500 צעירות ממגוון אוכלוסיות חברתיות – יהודיות וערביות, חילוניות ודתיות. מה שהתחיל עם קבוצת צעירות אחת בשנת 2004 בת"א, התפתח ועומד היום על כ-30 קבוצות הפועלות ברחבי הארץ. תכנית השירות הלאומי "בדרכי" הוקמה בשנת 2004 בעמותת בת עמי. התכנית מהווה מענה ייחודי ומותאם לצעירות הפטורות משירות צבאי על רקע נסיבות חייהן, ונתפסות בעיני הסביבה ובעיני עצמן כ"לא רלוונטיות" בכל הנוגע לשירות הלאומי. הצעירות משרתות בתחומים מגוונים בהתאם לכישורים, השאיפות והחלומות שלהן, לדוגמא: בתי חולים, חוות סוסים, גני ילדים, עמותות המסייעות לילדים ונוער בסיכון ועוד.

לאתר של בדרכי>>>

תכנית בדרכי

תכנית בדרכי הוקמה בשנת 2004 בתחום בדרכי בעמותת בת עמי. התכנית מהווה מענה ייחודי ומותאם לצעירות הפטורות משירות צבאי על רקע נסיבות חייהן, ונתפסות בעיני הסביבה ובעיני עצמן כ"לא רלוונטיות" בכל הנוגע לשירות הלאומי. הצעירות משרתות בתחומים מגוונים בהתאם לכישורים, השאיפות והחלומות שלהן, לדוגמא: בתי חולים, חוות סוסים, גני ילדים, עמותות המסייעות לילדים ונוער בסיכון ועוד.
קהל היעד:  300 צעירות וצעירים בשנה, בגילאי 18-23 אשר בוחרות להתנדב, למרות הדחייה מהצבא/ מהשירות הלאומי הכללי.
מטרת התכנית:ביצוע שירות לאומי מלא ומשמעותי, המספק חווית הצלחה ומאפשר הרחבת זכויות ואפשרויות בחירה בחברה הישראלית. השירות גם מהווה מסגרת הכנה לעולם העבודה, ע"י התנסות בתעסוקה, פיתוח מיומנויות וכישורי חיים.
מבנה התכנית : התכנית נמשכת שנה שלמה, והיא פועלת ב-18 קבוצות ברחבי הארץ. כל קבוצה מלווה ע"י רכזת- עו"ס או עובדת קידום נוער.


התכנית כוללת:

  1. שירות התנדבותי בהיקף של כ-30 שעות שבועיות באמצעות תקנים "אישיים".
  2. ליווי אינטנסיבי ע"י רכזת שהנה עובדת סוציאלית בהכשרתה.
  3. אשת קשר לטובת ליווי והדרכה מטעם מקום השירות.
  4. יום הכשרה אחת לשבוע הכולל הדרכה, שיתוף והתייעצות, התמקצעות בתפקיד ההתנדבותי, התאקלמות והסתגלות למסגרת, פיתוח מיומנויות אישיות, בניית תמונת עתיד, הכנה ללימודים/ עבודה ועוד.
  5. דיור וקצבת הבטחת הכנסה במידת הצורך.

תוצאות:
• 85% ממשתתפות התכנית מסיימות שנת שירות מלאה.
• 88% ממסיימות התכנית עובדות ו/או לומדות בהמשך דרכן.
שותפים: רשות השירות האזרחי-לאומי, משרד הרווחה, משרד החינוך, קרן ההזדמנות, החצר הנשית, קרן גרוס, מרכז אמונה ירושלים ותורמים פרטיים.

"למרות כל הקושי, רציתי לתרום למדינה. במשך 8 חודשי האשפוז שלי, בגלל דיכאון קשה ופוסט טראומה, שמעתי על התכנית. נפגשתי עם רכזת הקבוצה, לא אשכח את השיחה הזו – בה בחרתי מקום שירות אחרי שנתיים של חוסר תפקוד. היא הציעה לי להתנדב בגן חינוך מיוחד. נכנסתי למסגרת עוטפת. הגעתי למצב שאני כל כך מחכה לימי ההכשרה, לא רק בשביל ללמוד דברים חדשים מהרכזת, אלא גם בגלל הבנות המקסימות בקבוצה שלי… השנה הייתה מאוד משמעותית עבורי, היו גם רגעים לא פשוטים. לקום כל בוקר ולהתחיל יום חדש, לא פשוט למי שסובל מדיכאון. היו רגעים שחשבתי שאין מצב שאני חוזרת לשירות, אבל הרכזת תמיד הייתה שם, בשבילי ובשביל כל אחת בקבוצה. ידעה להקשיב ולתת עצות שעזרו לי במצבים קריטיים. רק השנה הבנתי שאני הרבה יותר ממה שחשבתי שאני…" (שגית, בוגרת תכנית "בדרכי-שירות לאומי").).

תכנית ההמשך- הכנה וליווי להשכלה ותעסוקה

תכנית ההמשך פותחה בבת עמי החל משנת 2012 מתוך הבנה שנשים צעירות במצבי סיכון, בוגרות השירות, על אף הדרך המשמעותית שעשו, עדיין אינן מצליחות ברוב המקרים לפרוץ את תקרת הזכוכית ולבנות לעצמן חיים "נורמטיביים" הכוללים לימודים ו/או עבודה בעלת אופק.
קהל היעד: בוגרות השירות הלאומי מתכנית "בדרכי".
מטרת התכנית: פיתוח תמונת עתיד ותכנית פעולה למימוש, הקניית כלים פרקטיים לחיפוש ומציאת עבודה והתמדה בה, ועבור מי שלומדת – גם סיום לימודים אקדמיים וקבלת תואר ראשון / הנדסאות.
מבנה התכנית: התכנית פועלת בשני ערוצים –
• "אקדמיה לחיים" – מסלול לצעירות המוכוונות ללימודים גבוהים (כ-85 צעירות ב-5 מחזורים).
• "מחוברות" – מסלול לצעירות המוכוונות להשתלבות בעבודה ומסתייעות לשם כך במנטוריות (כ-35 צעירות).

אקדמיה לחיים

במסלול "אקדמיה לחיים" מיסודה של קרן רוטשילד, יש כיום 5 מחזורים פעילים. הצעירות במחזורים אלו מקבלות ליווי מתום השירות הלאומי ולאורך 4 שנים – החל מהתלבטות על תחום לימודים רלוונטי, המשך בהשלמות הנדרשות, כדי לעמוד בתנאי הקבלה וכלה בליווי בשנות הלימודים המאתגרות ועד סיום התואר. המסלול מאפשר לנשים צעירות שלא היו מגיעות ללימודים באקדמיה, לצאת ללימודים בתחום אותו הן בחרו, לחוות תחושת הצלחה ומסוגלות אישית ולימודית גבוהה.
המסלול כולל:

  1. ליווי פרטני וקבוצתי
  2. ייעוץ לבחירת מקצוע
  3. קורסים ואבחונים
  4. חונכות לימודית
  5. מלגות

תוצאות:
• 77% ממסיימות תכנית ההמשך במסלול "אקדמיה לחיים" זכאיות לתואר ראשון.
• ממוצע ציוני המשתתפות במסלול "אקדמיה לחיים" עומד על יותר מ-83 ושליש מהן מתכננות להמשיך לתואר שני!

"התכנית נתנה לי את ההזדמנות ללכת ללמוד. בחורה במצב שלי, בדרך כלל אין לה את ההזדמנות הזאת, כי היא עסוקה בלהילחם בחיים ולא בלחיות אותם ובעיקר לא בלפתח את עצמה. הרכזת הייתה תמיד אומרת שאולי יש לי נקודת זינוק שונה מרוב האנשים, אבל יש לי יותר חוזקות מהם. בגלל לקויות למידה שיש לי חשבתי שאקדמיה זה לא מקום בשבילי, אבל התכנית הראתה לי שאקדמיה זה מקומו של מי שרוצה ולא של מי שאומרים שיכול. זהו מאבק קשה של כניסה של אנשים שונים למערכת האקדמית" (לבנה, בוגרת תכנית ההמשך במסלול אקדמיה לחיים, מיסודה של קרן רוטשילד).

מחוברות

מסלול הפועל על בסיס מנטוריות מתנדבות. המסלול הינו חלק מפיילוט שיזמו קרן רש"י ותכנית יתד (התכנית הלאומית לצעירות וצעירים במצבי סיכון מיסודה של משרד הרווחה וג'וינט אשלים). במסגרת המסלול 35 צעירות עתידות להיות מלוות ע"י מנטוריות למשך שנה לפחות, בדגש על שילובן בעבודה והתמדה בה.
שותפים: קרן רש"י, תכנית "יתד" ותורמים פרטיים.

https://vimeo.com/703648194/faab68cee2