דלג לתוכן המרכזי
תפריט
צרו קשר
גישה מהירה
En
English

צועדות על קיבתן

צועדות על קיבתן

מפגש מיוחד בין בנות השירות הדרוזיות, לבנות השירות היהודיות.

פעם אחת ויחידה הזדמן לי לעבור חוויה קולינרית כשרה בסגנון דרוזי. למעשה, זו לא הייתה חוויה קולינרית בלבד. באמצעות האוכל, צורת ההגשה, האירוח הלבבי וכמובן- האנשים, למדתי רבות גם על המנהגים המיוחדים בעדה. כמויות האוכל שהוגשו לשולחן דמו יותר לנוהל 'אכול כפי יכולתך' ואנחנו אכלנו את עצמינו לדעת…

השבוע התקיים מפגש בין בנות שירות דרוזיות ויהודיות בבת עמי שהיה בסימן תחרות 'מאסטר שף'. מפגשי מנהיגות אלו הוקמו בשותפות המכון לאיכות השלטון לפני מספר שנים, במטרה ליצור שיח ערכי שיאפשר היכרות הדדית בין הצעירות, חיפוש הדומה שבניהן תוך כיבוד תרבותה של האחרת באמצעות סדנאות אומנות, בישול, סיורים ופעילות בטבע.

שנה שעברה התחלנו בקטנה – מפגשים בין בנות השירות בחיפה לבין הבנות מעוספיא ואין ספק כי זו הייתה הצלחה גדולה. השנה זכינו להרחיב את הפעילות גם לבנות השירות מקיבוצי הצפון יחד עם בנות ג'וליס. "החיים שלנו מתנהלים בתוך הכפר" מספרת אימאן מאדי רכזת בנות השירות במגזר הדרוזי, "הבחורים מתגייסים לצבא שם הם פוגשים יהודים, נוצרות חברויות וזה מקל על ההשתלבות שלהם בציבור הישראלי. הבנות לעומת זאת לא מתגייסות ולא זוכות ליתרון הזה. לכן, חשבתי ליזום פגישות כאלו במסגרת השירות הלאומי. בת עמי שיתפו פעולה עם הרעיון ועד היום המפגשים מצדיקים את קיומם- הבנות נשארות בקשר גם אחרי, הן חברות בפייסבוק ובאינסטגרם ומבטיחות להזמין אחת את השנייה לחתונה שלהן ולחוות תרבות אחרת".

ללא ספק, הבנות מחכות מידי חודש למפגשים הללו אך יש משהו מיוחד ושונה דווקא בפעילות של ה'מאסטר שף'. "יש אצלנו משפט שאומר 'ביננו יש מלח ולחם' " אומרת אימאן ומפרשת "אם יש לנו אוכל משותף זה אומר שיש לנו גם קשר טוב, כי אוכל זה דבר שמחבר בין אנשים, בין עדות". בשנים הקודמות ביום הפעילות הקולינרית הבנות התחלקו לקבוצות ויצאו לבצע משימות בשווקים הדרוזים והיהודים בגליל. השנה בחרו אימאן ואיילה שוורץ –רכזת חיפה, לערוך תחרות 'מאסטר שף' במתחם מקצועי ובליווי מדריך מנוסה.  "אומנם זה היה כבר מפגש רביעי שלנו אך הרגשתי שלמדתי המון" מספרת ארזי דבור בת שירות במתנ"ס עוספיא, "הכרתי מושגים ומנהגים חדשים מעולם הכשרות היהודי, גם אצלנו יש את המושג 'כשרות' אבל זה אחר לחלוטין… בשונה מרוב חברותיי בכפר אני למדתי בתיכון יהודי בחיפה, חשבתי שאני יודעת הכל על היהודים ומה כבר יש לחדש?! בקבוצות האלו פגשתי לראשונה דתיות וגיליתי לא מעט דברים משותפים לשתי התרבויות כמו למשל איסור נגיעה וקודי לבוש מוגדרים, זה נחמד לדבר על זה ביחד. לשתף".

מאסטר שף 1

במשך כמה שעות עבדו הידיים יחד וכמו בכל מקום בו יש נשים ובישולים יש הרבה פטפוטים וויכוחים חינניים כמו 'מי שם כמון בסלט ישראלי חי?' או 'מרוב פטרוזיליה לא מרגישים את הירקות האחרים'. אך כמובן בתחרות הזו אין מנצחים, ויש הרבה טעם של עוד… זהבה חן אשר מנחה את המפגשים האלו מטעם המכללה לאיכות השלטון מסתובבת בהרגשת סיפוק ושמחה בין קבוצות הבנות היוצרות מציאות חדשה ואומרת "כל צעירה המשתתפת בתכנית היא עולם ומלואו, עולם תוכן וערכים. כל צעירה כזו חוזרת בסוף שנת השירות שלה לביתה ולקהילתה והופכת להיות שגרירה של הרעיון". בשבוע הבא יתקיים סבב מאסטר שף נוסף בין בנות הקיבוצים לבנות ג'וליס, למי שמרגיש שפיספס את ההזדמנות אל תגידו לא ידענו, לא שמענו…