דלג לתוכן המרכזי
תפריט
צרו קשר
גישה מהירה
En
English

מפגש מסוג אחר

מפגש מסוג אחר

תכנית מפגשים יוצרת מפגשים מיוחדים בין אוכלוסיות. הם לומדים על השוני וגם מוצאים הרבה משןתף!

"מפגשים" היא תכנית שמופעלת ע"י מינהל חברה ונוער של משרד החינוך. מטרת התכנית היא מפגש ושיח משותף, למידה והיכרות של אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית. ליצור שותפות למען הקהילה, להתחבר וללמוד על השוני. במסגרת התכנית נפגשות בנות השירות שלנו מהתוכניות השונות, עם מגוון אוכלוסיות כמו בנות השירות הדרוזיות, בנות תכנית משלבים, חיילים, סטודנטים, בנות מדרשה ועוד. החיבורים מפתיעים, תכנית מפגשים יוצרת חברויות מיוחדות בין בנות השירות וגורמת למציאת הרבה משותף בין האוכלוסיות.

אחד המפגשים המרגשים במיוחד הוא המפגש בין בנות שירות יהודיות לבנות שירות דרוזיות. ישנם חמישה מפגשים וכל מפגש מתקיים במקום אחר. אימאן מאדי, רכזת המגזר הדרוזי בבת עמי מספרת על התכנית בהתרגשות, " זה היה החלום שלי, להפגיש בין הבנות. כבר שנה שישית שהתכנית מתקיימת" .במפגש הראשון היו  משחקי גיבוש והיכרות בין הדתות. הבנות שמעו על המגזר הדרוזי, על המנהגים, המאכלים, ההנהגה, התפילות ועל ההיסטוריה של הדת" . מירב שור, רכזת בנות שירות של קיבוצי הצפון מספרת, "הבנות יושבות יחד ומוצאות הרבה דברים משותפים, למשל על כל עניין האירוסין והחתונה". המפגש הראשון התקיים בג'וליס, הבנות הדרוזיות סיפרו וחשפו פעם ראשונה את הבנות היהודיות למקום.  במפגש השני הבנות היו במוזיאון אסירי המחתרות. אחת הבנות העבירה שם הדרכה מעניינת, הבנות התחברו לסיפור ולמקום. לאחר מכן הן התחלקו לזוגות והכינו מנדלה שבמרכזה ערך משותף שהן בחרו. "הבנות ישבו ודיברו, זה היה יפה לראות את החיבור בינהן", משתפת מירב. מוריה לביא, בת שירות בקיבוצים משתפת, "בהתחלה לא הבנתי את הקטע, לא הבנתי את הצורך במפגשים האלו, ורק אחרי המפגש הראשון הבנתי את משמעות הקשר איתן, למדתי על הדת שלהן וזה באמת מעניין".

המפגש השלישי התקיים בטירת צבי, באווירת קיבוץ. בנות הקיבוצים הכירו לבנות הדרוזיות את אופי הקיבוץ, לקחו אותן למוזיאון המספר על ההיסטוריה של הקיבוץ, הן נסענו בטרקטור לגבול עם ירדן לנוף משגע. אילין, בת שירות מהמגזר הדרוזי מספרת על החוויה של מטירת צבי, "אף פעם לא חשבתי שאגיע לשם. לא ידעתי שככה נראה קיבוץ, זה היה פשוט מדהים וכיף". לאחר הסיור נערכה תחרות מאסטר-שף מוצלחת ביותר. היה מעניין לראות את השוני במאכלים, בתיבול, הייתה אוירה טובה ומיוחדת, כל קבוצה טעמה מהאוכל של השנייה, "כל קבוצה הכינה שלוש מנות לפי צבעים. היה כיף וטעים, היה שילוב בין הדתות" מספרת מירב. אימאן מדגישה, "זאת עוד הזדמנות להכיר את הדת הדרוזית". מוריה משתפת, "כל אחד הביא את המטבח שלו וגם היו הרבה דברים משותפים, זה היה אדיר". אילין מספרת "לא הכרתי את היהודיות הדתיות, חשבתי עליהן כל מיני דברים, על סגנון הלבוש והמנטליות, שהתבררו כלא נכונים, וגם הפוך. אנחנו הצלחנו להפתיע אותן עם דברים שהן לא ידעו עלינו, כמו למשל יציאה לדייטים".

פעילות מאסטר שף- מפגש בין דרוזיות ליהודיות

במפגשים הבאים מתוכננת פעילות על מיחזור בחדרה, והמפגש האחרון מתוכנן להיות בדליית אל כרמל. מפגש של כולם ביחד, יהיו משימות, טעימות, שירים וסיפורים, ומסיימים במסעדת "נורה", מסעדה דרוזית כשרה וטובה. יהיה סיכום של הרב בני, של עינת אייזנברג אחראית התכנית מטעם בת עמי, ושל הבנות כמובן. מוריה מספרת "זה באמת מיוחד לראות תרבות אחרת, אוכל, דת, וזה מטר מהבית שלך. בזכות המפגשים הן חברות שלי, אנחנו נפגשות מידי פעם, מדברות בפייסבוק, לא מרגישים בהבדלי הדת והמנטליות". מירב, רכזת בנות השירות בקיבוצים, מדגישה את חשיבות המפגשים בין הבנות "יש תהליך היכרות רחב, תהליך של קבלת האחר לשני הצדדים. אין מה להשוות בין איך שהיינו ביום הראשון ליום האחרון. יש תהליך קבלה של האחר, אי אפשר להבדיל מי זו מי, כולן עם כולן", היא ממשיכה, " בהתחלה הבנות היו מפחדות להיכנס לכפרים של הדרוזים, בזכות המפגשים נפתח פתח וחשיפה לדת שלהם. הם אחים לדם שלנו הם נלחמים איתנו, וחלק ממדינת ישראל לכל דבר". מרב מספרת שישנה בת שהשתתפה בתכנית לפני שנתיים, ועד היום היא מחוברת ומתגעגעת למפגשים האלו. אימאן מדגישה" רק בבת עמי המפגשים האלו מתקיימים. הבנות מחכות וגאות במה שהן עושות".

מפגש נוסף מתקיים בגרעין אופקים בו הצוות המארגן מורכב מבנות השירות של בת עמי, ש"שינים מצמרת וסטודנטים. מטרת המפגש באופקים הוא חיבור בין המתנדבים, לבין הנוער בעיר ע"י שיח משותף. הם יושבים יחד ומכינים את סדרת המפגשים, בהנחייתה של רכזת הגרעין מרים טויזר. כל מפגש דורש הכנה מוקדמת. הם יושבים, בוחרים נושא, מביאים חומרים, ומחלקים בינהם תפקידים לקראת המפגש. מרים טויזר מספרת על ההכנות, "חשוב לנו מאוד להתאים את זה לנוער, להביא משהו שימשוך את הנוער להגיע". המפגש הראשון היה בהושענא רבא, ולאחר מכן עוד שני מפגשים תחת הכותרת "ספיק אנד פיצה". התאריכים כבר קבועים מראש, והם מתקיימים במוצאי שבתות בהן כולם נמצאים באופקים. "בכל מפגש יש שיחה מקדימה, מעגלי שיח בנושא הנבחר, ולסיום מזמינים פיצה לכולם", מספרת מרים, "מגיע נוער מגוון, מהתיכון כללי, ממועצת הנוער באופקים, דתיים, בנות אולפנא, בכל מפגש יש בערך 80 בני נוער". באופקים מתוכננים שישה מפגשים, ולמרות שרוב הנוער מגיע בזכות הפיצה, לפעילויות יש חשיבות רבה. ההיכרות בין המשתתפים, משפיעה מאוד על הצלחת המפגש. מעגלי השיח מורכבים בדרך כלל מאותם אנשים וזה יוצר פתיחות, איזון, כולם מכירים ויודעים לאן הם באים. "לבנות השירות זה תורם המון, זה מאפשר להן מפגש לא פורמלי עם הנוער, מעבר לתקנים שלהן ביום יום" מספרת מרים.

תכנית מפגשים באופקים
מעגלי שיח באופקים

נריה, קומונרית בסניף אופקים, שמכירה היטב את הנוער בעיר מספרת, "אמנם הם באים בשביל הפיצה, אבל זה גורם להם לשבת, להישאר ולדבר", היא ממשיכה, "זה חושף אותם לשיח בוגר, הם הרבה פעמים לא יודעים איך להתבטא, והמפגשים האלה מלמדים אותם, וגם אותי,  ליצור שיח נעים, מכיל ומדויק". המפגשים האלה נותנים המון לבנות השירות. עצם המפגש עם אנשים שונים שהם לא בדיוק הסביבה המוכרת, לא בהכרח דתיים, זה פותח ומחבר. "החיבור נעשה במקום נכון, המפגשים מאוד מאוזנים, מותאמים לגילאים, בדרך כלל יש דף מקורות, עם מקורות שונים לאו דווקא מהיהדות" מסבירה נריה, " זה עוזר לנו להיות אנשי שיח, לדעת להתבטא ולהביע את הדעות בכבוד, ולהעלות נושאים חשובים כמו נתינה, לשמוח בחלקי ועוד".