דלג לתוכן המרכזי
תפריט
צרו קשר
גישה מהירה
En
English

כל יום הוא זיכרון

כל יום הוא זיכרון

הצצה לשירות הלאומי ביד ושם

פנינו לבנות השירות שלנו במוזיאון יד ושם, על מנת לספק הצצה לעשייה שלהן, לשמוע קצת על תפקידן במוזיאון, ועל החיבור היום יומי שלהן לשואה. הבנות במוזיאון יד ושם עובדות במספר תפקידים שונים, בהדרכה, ליווי עדים, תיאום הדרכות ועוד.

נושא השואה הוא רחב ומעניין. רובנו מתעסקים בנושא הזה ונזכרים בו סמוך ליום הזיכרון לשואה ולגבורה המתקיים בחודש ניסן, אבל לבנות השירות שלנו ב"יד ושם" זה עיסוק יום יומי. בנות השירות במוזיאון יד ושם מכירות את נושא השואה מקרוב, הן מעבירות הדרכות לבתי ספר יסודיים ותיכונים. רחל, בת שירות ב"יד ושם" מספרת איך הגיעה לשרת ביד ושם, "הסיבה העיקרית שהגעתי לכאן היא כי רציתי להיות מדריכה", היא מספרת, "ומה שמיוחד בהדרכה כאן היא שיש אינטראקציה עם המודרכים, יש שיח, שאלות, פעילויות תוך כדי, את לא עומדת ומעבירה מידע אלא כולם שותפים". רחל מספרת שנושא השואה תמיד עניין אותה, היא תמיד התעניינה בהיסטוריה, ולכן "יד ושם" זה מקום מצוין עבורה. רחל מדריכה בבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים. בתי הספר מזמינים את ההדרכות מהמוזיאון, והבנות מגיעות להדרכה אצלם בכיתות. "לפעמים הם מגיעים אלינו למוזיאון אך רוב הפעמים אנחנו יוצאים לבתי הספר להדריך", היא מספרת, "הסדנאות מוכנות לנו מראש, אנו צריכות לעבור עליהן לפני ההדרכה, להתאים אותן לגילאים", רחל מדגישה.  מה שמיוחד בהדרכות הללו זה שהבנות מגיעות עם מצגות, תפאורה ופעילויות, הכל על מנת להעביר את הנושא בצורה הטובה והמעניינת ביותר.

נושא השואה כולל בתוכו מגוון נושאים ותחומים. רחל מספרת שעם הילדים, למשל,  לא מדברים על נושא ההשמדה, אלא על חוויות של ילדים מתקופת השואה ומהגטו, על השינוי שהיה בחיים שלהם לפני ואחרי המלחמה. "יש אוצר מילים מסוים, אי אפשר לדבר עם ילדים על כל נושא", היא מסבירה, "אנחנו מתמקדים בעיקר בחיים, איך מנסים לקיים חיים נורמלים בצל המלחמה". רחל משתפת על חשיבות התפקיד שלה ביד ושם, "אנחנו מהוות את המפגשים הראשונים של הילדים עם השואה, זאת אחריות גדולה וכבוד גדול עבורנו", היא ממשיכה, "לא לכולם ברור מדוע חשוב כל כך ללמוד את הנושא, לזכור את מה שקרה שם, אנחנו נותנות המון מקום לשאלות וזה חשוב מאוד בעיני".

אליסה אניס, בת שירות במחלקת הדרכה, עוסקת בשיבוץ מדריכים לקבוצות תיירים מחו"ל, ובנוסף מלווה את אנשי העדות שמגיעים למוזיאון. "עליתי לארץ לפני ארבע שנים ורציתי לעשות משהו משמעותי", אליסה משתפת, "גיליתי שהרבה אנשים מגיעים מחו"ל ולא יודעים כלום על השואה, זה משהו שחייבים לספר לעולם, במיוחד כי עוד מעט לא יהיו עדים שיספרו". אליסה מספרת על קבוצה של פליטי שואה, שהגיעו ליד ושם להדרכה, שחיו בזמן המלחמה אך לא חוו אותה. אחד התיירים סיפר שהבן שלו מסר מחזור תפילה ליד ושם לפני המספר שנים. אליסה עזרה באיתור המחזור בארכיון של יד ושם, והוא אכן נמצא. כשהיא הראתה לאותו תייר את המחזור הוא ראה שכתוב עליו את שמו של אביו שהיה בשואה והוא בכה מהתרגשות. "תמיד התחברתי לנושא השואה, אני לומדת הרבה מהניצולים, שכמה שהם עברו חיים קשים, הם תמיד מספרים את הסיפור שלהם בחיוך", היא ממשיכה," זה מלמד אותי הרבה על החיים, זאת זכות לעבוד איתם ולשמוע מהם את סיפור חייהם". רותי רוזנבלט, רכזת בנות השירות מספרת, "בנות השירות שמגיעות ליד ושם להדרכה אוהבות את הנושא ומבינות את הערך של הנחלת הנושא לדורות הבאים. ניכר עליהן שהן מגוייסות לתפקיד ומבינות את האחריות המוטלת עלינו בהעברת החומר באופן מעניין ומדוייק שיחדור וישפיע על הילדים ובני הנוער איתם הן עובדות", רותי מספרת על ההכשרה שהבנות מקבלות, "הן לומדות במהלך השנה בקורסים ובהעשרה שיד ושם נותנים להם וגם מתעניינות באופן עצמאי בחומרי קריאה. הן עובדות כצוות מגובש ורציני".

בנות השירות ביד ושם מספרות שהן מרגישות שליחות בתפקיד שלהן. רחל מספרת שהרבה פעמים הצוות שנמצא עם התלמידים מטעם בית הספר לא יודע להתמודד עם שאלות או תגובות שעולות לילדים בנושא השואה, וזה המקום שלהן, לתת מענה ולהכיל את כל התגובות של הילדים. "אחד הילדים שאל למה הוא צריך ללמוד את הנושא, הרי זה קרה לפני המון שנים, ופה זה התפקיד שלנו, להסביר מדוע חשוב כל כך לזכור את השואה" רחל מספרת. בנות השירות עובדות כל יום מ8:00 עד 16:00. סדר היום הוא אינטסיבי, לפעמים יש מספר הדרכות ביום, ואת רובן הן מעבירות לבד. חודש ניסן וכל התקופה הסובבת את יום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא תקופה עמוסה במוזיאון. יש המון קבוצות והדרכות, והבנות שלנו לא נחות לרגע. רחל ואליסה מתכננות להישאר במוזיאון גם שנה הבאה. "אני מרגישה ששנה אחת זה לא מספיק", אליסה משתפת, "אני מחוברת לניצולי שואה שאני מלווה, אני לא יכולה לעזוב באמצע". אפשר להגיד שעבור בנות השירות שלנו יום הזיכרון לשואה הוא כבר לא פעם בשנה אלא זיכרון יום יומי, ולקראת היום המיוחד הזה ניתן לראות כמה תפקידן במוזיאון הוא משמעותי לזיכרון השואה.