דלג לתוכן המרכזי
תפריט
צרו קשר
גישה מהירה
En
English

אהבה ללא גבול

אהבה ללא גבול

ט"ו באב בעמותת עינבר-היכרויות לבעלי מוגבלויות.

ט"ו באב הוא חג האהבה היהודי ובעמותת עינבר מחוללים שם בכרמים גם על כסא גלגלים. במפגשי העמותה נפגשים צעירים דתיים בעלי צרכים מיוחדים כדי למצוא את האהבה שמעבר למגבלה, אהבה שלא תלויה בדבר. קיימנו ראיון אישי עם נטע עינבר וליה גולן שמספרות על האהבה שמצאו בקבוצת 'עינבר הכרויות' ומוסיפות לנו טיפים למציאת זוגיות ושמירה על חיים מלאים באהבה.

מתוך ההזמנה לחתונה של ליה ונתנאל.

ט"ו באב היה מעין 'היום הלאומי למציאת אהבה'. במשנה מסופר כי הנשים היו יוצאות לחולל בכרמים בבגדי לבן, והגברים היו נושאים עיניהם למצוא את שאהבה נפשם. ואלפי זוגות היו נישאים ביום זה.

נשמע מלבב, אך כיום, זה קצת יותר מורכב למצוא את האחד או האחת. הקושי אף מתעצם כשמדובר על גברים ונשים עם נכות פיזית ונראית לעין.

"שאול כל הזמן דיבר על המצוקה של הבדידות ולאט לאט הבנתי שהבדידות קשה יותר מהמגבלה עצמה". מספר הרב שלומי אלדר, יו"ר עמותת עינבר הכרויות לבעלי מוגבלויות. הרב שאול עינבר, בעל שיתוק מוחין, פגש ממש 'במקרה' את הרב שלומי וכך נוצר רעיון העמותה.

מתוך הרצון הטוב למצוא לשאול את האחת, הם מחליטים יחד לקיים ערב פנויים פנויות. "אמרתי לו, בוודאי אתה לא היחיד שנמצא בבעיה הזו". מספר הרב שלומי.

הערב זכה להצלחה מסחררת והביקוש לערבים נוספים צמח מהשטח. מאז הוחלט לקיים מפגשים קבועים שכללו סדנאות והרצאות שונות בתחום הזוגיות ובתחום האישי. לעמותה הצטרפו אנשי מקצוע שתפקידם ללוות את הזוג החל מהדייט הראשון ועד לרגעי החתונה.

ההצלחה הראשונה התרחשה לפני שלוש שנים, הרב שאול ונטע הכירו דרך המפגשים ונישאו זה לזו לשמחת אנשי העמותה (על שמם גם ניתן השם 'עינבר' לעמותה).

מאז הפכה עינבר לעמותה מוסדרת ורשומים בה כ-600 בעלי מוגבלויות בגלאי 20-45 שמחפשים את האחד או האחת להקים איתה בית נאמן בישראל.

הרב שאול ונטע ענבר ביום חתונתם

"הרגשנו שיש לנו אבנים יקרות בידיים, שלא יודעים איך לטפל בהם". מספר הרב שלומי על ההצלחה שנמשכת ועל שזכה לחתן בשנים האחרונות עשרות זוגות יחד עם צוות העמותה.

"יש הרבה עמותות לנכים שהם מבחינה חברתית מעין תנועת נוער, אך בעמותת עינבר, מתייחסים אליך כאל בן-אדם בוגר ונותנים לך את ההזדמנות להכיר את בן או בת הזוג.

אם פעם הנושא של זוגיות לנכים היה כל כך נדיר ולא מציאותי, בשנתיים האחרונות ישנה עליה משמעותית במודעות  ובהיכרויות ובקמת בית בישראל בין נכים כמו כל בן-אדם אחר". מספרת נטע שאול, אשתו של הרב שאול עינבר.

 נטע ושאול נולדו שניהם עם C.P  (שיתוק מוחין) נפגשו דרך העמותה, נישאו ומנהלים בית לתפארת בקיבוץ.

"יש לנו מטפלת שעוזרת לנו, אבל אנחנו מנהלים את אורך החיים שלנו  הכי רגיל שאפשר" מספרת נטע.

"אנשים שהם לא נכים, או כמו שהחברה מגדירה אותם-"רגילים", מביעים פליאה גדולה מכך שנכים מתחתנים ומבחינתנו זה דבר הכי טבעי והכי לגיטימי שיכול לקרות". מספרת ליה גולן שנשואה כבר עשרה חודשים לנתנאל שהכירה בעמותת עינבר וחידשה עימו את הקשר בזכות אחד הקורסים שהתקיימו שם בנושא זוגיות.

אצל ליה ונתנאל גולן החתונה לא הגיעה כל כך מהר, העניינים לא זרמו בהתחלה והם עברו יחד תהליך והבנה עד לחתונה הנכספת.
"לפני שש שנים יצאתי עם נתנאל מספר פעמים, ונתנאל סירב להמשיך את הקשר בגלל ששנינו עם שתי מוגבלויות שונות. בנוסף, המגבלה שלי דורשת מטפלת צמודה 24/7
והוא היה מאוד מקובע שהוא לא מעוניין במישהי עם מטפלת".

ליה כמעט והרימה ידיים וחידוש הקשר עם נתנאל לא בא בחשבון. ואז נפגשו השניים במפתיע באחד הקורסים שעינבר ארגנה בנושא זוגיות ונתנאל הסכים לתת צ'אנס נוסף.

ליה ונתנאל ביום חתונתם

לאחר חודשיים ושבוע בדיוק, נתנאל שלף טבעת בסעודת פורים עם ההורים, ומאז ליה צהלה ושמחה.
נתנאל מספר ש"חידוש הקשר נעשה דווקא בזכות הקורס להכנה לזוגיות. שם הדברים גרמו למחשבה שלי להשתנות ולהסתכל יותר מה יש בקנקן ולא את הבעיות שיש מחוצה לו".

"החיים שלנו מתנהלים כמו זוג רגיל לכול דבר ועניין על אף כל האתגרים בדרך. וזה שזה קורה עם מטפלת אז מה? אז לא אני שוטפת את הרצפה ועושה כלים ואני רק אומרת למטפלת מה לבשל. זה שאני לא עושה את הכול בפועל, לא אומר שאנחנו זוג פחות טוב".

ליה עובדת בספריה בבר אילן ונתנאל עובד בחברת הפצה ושיווק באשדוד, הוא נוהג ועצמאי הרבה מעבר לכל מה שאתם חושבים.

לאחרונה החלו ליה ונתנאל לערוך בביתם מפגשים לזוגות נשואים שרובם הגדול הכיר דרך עמותת עינבר בשיתוף עם העמותה.
"זוהי סגירת מעגל בשבילי, כי המפגש הראשון של עינבר התקיים בבית הוריי, ועכשיו אחרי שהתחתנו, נתנאל ואני מארחים בבית משלנו ומרצים על זוגיות" .מספרת ליה בהתרגשות וסיפוק.

לכבוד ט"ו באב שחל היום, נותנת לנו ליה מספר טיפים מכל הלב, למציאת בן זוג ושימור זוגיות בריאה ומלאה באהבה בכל ימות השנה:

"תאהבו את מה שיש בכם" – הכירו את עצמכם, והכי חשוב אהבו את מה שיש בכם. כי אם אנחנו עצמנו לא נאהב את מה שיש בנו, איך נוכל להעניק אהבה לאדם אחר? ואיך אדם אחר יצליח לאהוב אותנו אם אנחנו עצמנו לא מצליחים? לכן לכו לאהוב את עצמכם. זה ממש לא מילה גסה.

"אל תבואו עם לב נעול" – חשוב ביותר לבוא בגישה נקייה ופתוחה. לא חייבים לחלום ולתכנן לפרטי פרטים איך האחד או האחת שלכם צריך/ה להיות או להיראות. במילים אחרות: לא לבוא לדייט עם 'רשימת מכולת' סגורה של העדפות ושאיפות.

"להוציא  מהראש את האגדות שגדלנו עליהם בתור ילדים"- בתור ילדות קטנות גדלנו על אביר מושלם שדוהר עם חד קרן לבן לעבר הנסיכה שלו. רק שבמציאות לא רק שאין חדי קרן לבנים, אין גם אדם שכולו מושלם. השלמות מגיעה עם ההשלמה שלך לבחור. פשוט לאהוב ולהכיל אותו (ראו מיד בסעיף הבא).


"תכילו ותקבלו את הבחירה שלכם"-
 , להכיל אחד את השנייה זה אומר לדעת שיש בן אדם שבו אני בעצמי בחרתי. מתוך ידיעה שאני רוצה ושלמה איתו על כל חסרונותיו ועל כל מעלותיו באותו מידה. במילים שלנו זה נקרא אהבה ללא תנאים, אהבה שאינה תלויה בדבר.

"תבואו תמיד עם המון אמונה והבנה"- תאמינו שהכול יהיה בסדר ותהיו אופטימיים תמיד! כי אופטימיות מביאה שמחה, שמחה מביאה חיוך וחיוך מביא זוגיות.

"לעולם אל תגידו: לעולם לא.."- פשוט תפסיקו להגיד: "אף פעם אני לא אצא עם כזה סוג של אדם" או "לא ארצה מישהו עם נתונים כאלה". תפתחו את כל הערוצים בלב שלכם לקבל אהבה מכול הסוגים.

כי תראו למשל מה כמעט קרה לליה ונתנאל. נתנאל כמעט פיספס את אהבת חייו, את ליה, בגלל שאמר: "לעולם לא אצא עם מישהי שיש לה מטפלת".

אתר הבית של עינבר-היכרויות לאנשים עם מוגבלויות

התמונות באדיבות הזוגות המרואיינים: הרב שאול ונטע עינבר, ליה ונתנאל גולן ועמותת 'עינבר היכרויות'.