גרעין אשקלון מזיזות את העניינים

גם שהכל כבר היה מוכן- אישורים פורמליים מהעירייה, תקציבים או הקצאת מבנה מתאים, מועדונית "אור החיים" באשקלון לא יצאה מן הכוח אל הפועל. חלומה של מנהלת בית ספר  להקמת מסגרת אחר צהרים לילדי הרווחה נותרה תלויה באוויר לזמן בלתי מוגבל. היום ברוך ה' המועדונית פועלת כבר חודש ובשבוע הבא יתקיים אירוע פתיחה חגיגי בנוכחות אישים חשובים מהעיר. ומי אחראי לשינוי החברתי הזה אתם שואלים? ובכן, לא פחות מאשר גרעין בנות השירות של בת עמי באשקלון. בפעם הבאה שתשמעו את המושג "פרוייקט גרעין שנתי" תדעו שזו לא עוד סיסמה או קלישאה – זו המציאות! יוזמות חברתיות שהיו רדומות כמה שנים כי אף אחד לא הרים את הכפפה או כאלו חדשות שעלו כצורך מהשטח, קיבלו תוקף, טיפול ופיתוח מסור מעשרות גרעיני שירות לאומי של בת עמי ברחבי הארץ.

כ- 30 שנים קיים בית הספר "אור החיים" באשקלון. בחלוף הזמן עבר תהפוכות ותמורות, היום מרבית תלמידיו מגיעים ממשפחות יוצאות אתיופיה שעלו לא מזמן לארץ ומתמודדים עם קשיי הסתגלות ופערים המוכרים לכולנו. הצורך במתן מסגרת אחר הצהרים לאותם ילדים היה ברור לכל בר דעת. "ישבתי כהרגלי בפתיחת שנה עם רכזת נוער מהעירייה", מספרת איילת סאפר, רכזת בנות השירות בעיר, איך הכל התגלגל. "היא מכירה את הסגנון וטיב העבודה של בנות הגרעין והציעה שניקח כפרויקט את הפעלת מועדונית בית ספר 'אור חיים'. הצפתי את הנושא בישיבות גרעין והוחלט שהולכים על זה. למעשה, אין לנו בנות שירות בבית הספר הזה ולכן על מנת לבצע את המשימה באופן מקצועי ויסודי שיבצנו את תקן הגרעין שלנו – חרות אודס, לשלושה ימי שירות קבועים בבית הספר במטרה להכיר את השטח, את הילדים, הצרכים השונים וכן הלאה".

בשיתוף צוות בית הספר ונציגים מהעירייה, סוף סוף, הוקמה מועדונית שפועלת במתכונת כמעט מלאה. מידי יום מגיעות 7 בנות גרעין שונות המעבירות תכנים איכותיים בנושא העצמה, גבולות וכללים, תגבור לימודי והכל בדרך יצירתית במסגרת חוגים חווייתיים. זוהי לא 'עוד מועדונית רווחה' מדגישה חרות, תקן גרעין בעיר, "נעשו מאמצים להתאים את רמת התכנים לילדים, עצם העובדה שזה פרויקט 'בייבי' שלנו, בנות הגרעין, נותן לנו מוטיבציה להשקיע מעל ומעבר לטובת הצלחת המועדונית".

ילדים 'שנפלטו' ממסגרות רווחה אחר הצהרים מגיעים למועדונית 'אור החיים' כי פשוט מבינים ששם בנות השירות יידעו להכיל אותם. "השבוע נאלצתי לומר לאחד הילדים שבעקבות ההתנהגות שלו אני צריכה לחשוב אם הוא יוכל להישאר איתנו מידי יום במועדונית" אומרת חרות, "תבינו, זה לא קורה, כי ידוע שאנחנו מקבלים ומתמודדים עם כל אחד ולכן כשהילד שמע את זה ממני הוא פרץ בבכי. המועדונית ככל הנראה, היא המקום הטוב ביותר שלו ביום".

גם מבחינה לימודית חלה מגמת שיפור אדירה אצל הילדים. המורים מדווחים על השתתפות, הכנת שיעורי בית [לשם שינוי] וכמובן – התנהגות הולמת בשיעור בעקבות כך. "צריך להבין שלילדים האלו לא היה מי שיעזור להם בשיעורי בית. ההורים שלהם עובדים עד שעות מאוחרות וגם אם לא- הרבה פעמים לצערנו אין להם את הידע והכלים לסייע בעניין. זה מזכיר לי שבהתחלה אחת התלמידות רצתה ללכת מוקדם לבית, עזרתי לה להרים את התיק וגיליתי שהוא שוקל פי שלוש ממנה! הצעתי לה שנבדוק ביחד מה יש בתיק שהוא כל כך כבד וגילינו שפשוט אין בקרה וסדר של איזה ספרים צריך בכל יום לפי המערכת והילדה פשוט סוחבת הכל. זו הייתה הזדמנות להסביר לה, לעשות הפרדה ועל הדרך גם הכנו יחד שיעורי בית. בסיכום היומי במועדונית שאלנו 'מה הדבר הכי טוב שהיה לכם היום?' והתלמידה ענתה- שהצלחתי לעשות שיעורי בית. זה ריגש אותי באופן אישי" אומרת חרות "וללא ספק זה גם הפך להיות הדבר הכי טוב שקרה לי באותו יום".

כיום נמצאים במועדונית 19 ילדים ורשימת ההמתנה ארוכה יותר מהפקקים של איילון בכל בוקר. עבודת הבנות הוכיחה את עצמה תוך חודש פעילות בלבד. בקרוב ייערך טקס פתיחה חגיגי למועדונית שם גם יוכרז שמה הרשמי שייבחרו הבנות. תקופת הסיירות בשיאה. מוזמנות לבוא להתרשם ולקחת חלק בעשייה המטורפת של גרעיני בת עמי בארץ.

 

 

 

 

פוסטים נוספים